Tropikal Ötücü Kuşlar, Kıtlık Sırasında Olağanüstü Bir Yöntemle Hayatta Kalıyor: Üremeyi Bırakıyorlar

Temminck güneş kuşu (Aethopyga temminckii). Caroline Granycome/Flickr/CC BY-SA 2.0

Geçtiğimiz hafta yayımlanan bir çalışmaya göre tropik yağmur ormanlarında yaşayan ötücü kuşlar, kıtlığı daha iyi atlatabilmek adına üremeyi bırakıyorlar.

Araştırmacıların bulduğuna göre ömrü daha uzun olan türler, bu geçici durumla zannedilenden daha iyi şekilde başa çıkabiliyor.

Rekor sıcaklıkların gezegenin bazı kısımlarını etkisi altına alması ve insanların doğal yaşam alanlarına el uzatmasıyla biyolojik çeşitliliğin tehdit altına girmesi; türlerin sertleşen koşullara uyum sağlayıp sağlayamayacağı sorusunu ortaya çıkarıyor.

İklim değişikliği yüzünden daha yaygın hale gelmesi beklenen kıtlıklar, araştırmacıların söylediğine göre kuşları üreme ve hayatta kalma arasında seçim yapmaya zorluyor. Çünkü yumurta üretmek ve yavruları beslemek, besinler kıtlaşırken daha fazla enerji gerektiriyor.

Ancak Nature Climate Change bülteninde yayımlanan çalışmada, incelenen çoğu ötücü kuş türünün; yeni yavruların ihtiyaçları ile sert çevresel koşullar arasında cambazlık yapmaya çalışmaktansa, kıtlık esnasında üremeyi azaltmayı tercih ettiği bulunmuş.

Araştırmada, Venezüela ve Malezya’da yaşayan 38 tür üzerinde 17 yıl boyunca yapılan saha çalışmalarından elde edilen; ülkelerdeki bir kuraklık döneminin de içinde bulunduğu veriler kullanılmış.

Malezya’daki 20 türün ortalama yüzde 36’sında ve Venezüela’daki 18 türün yüzde 52’sinde, üremenin azaldığı bulunmuş.

Kurak dönem sırasında en büyük yavaşlama, ömürleri daha uzun olan kuşların üremesinde görülmüş.

Montana Üniversitesi’nde çalışan ve araştırmanın ortak yazarı olan James Mouton şöyle söylüyor: “Genel olarak, kıtlık sırasında üremeyi büyük oranda azaltan türlerde (yani, daha uzun yaşayan türlerde), yetişkinlerin hayatta kalma oranı arttı. Fakat biz, kuraklıkların tüm türlerde hayatta kalma oranını bir dereceye kadar azaltmasını bekliyorduk.”

Kelly Macnamara/Fransa Haber Ajansı. Ç: O.