Cehalete karşı deliller.
ABD Başkanı Trump, trajik Parkland saldırısından yaklaşık bir ay sonra, Amerika’daki benzersiz silah şiddetinin günah keçisini buldu.
Beyaz Saray, silah denetim kanunlarını iyileştirmek veya Dickey Yasa Değişikliğini yürürlükten kaldırmak yerine, 8 Mart’ta şiddet içeren video oyunlarının zararlı etkileri üzerine bir toplantı gerçekleştirdi.
Video oyunlarındaki şiddet montajıyla toplantıyı başlatan Trump, katılanlara “Bu şiddettir, değil mi?” diye sordu.
Daha sonra, “Bilgisayar oyunlarındaki şiddet seviyesinin, genç insanların düşüncelerini gerçekten şekillendirdiğini söyleyen insanların sayısı artıyor” diye ekledi.
Ancak kulaktan dolma bilgiler, gerçeklerden çok farklı. Ayrıca Trump’ın bilgisayar oyunu müdahalesinde bariz şekilde eksik olan bir şey vardı: Bunlar, bağımsız araştırmalardı.
ABD’deki Villanova Üniversitesinde psikoloji profesörü olan Dr. Patrick Markey, Teen Vogue dergisine şöyle söylüyor: “Konuşmaya hiçbir araştırmacının davet edilmemesine çok şaşırdım; ya suçbilim uzmanlarını, ya psikologları ya da benzer birilerini davet etmeliydi.”
Kamu okullarında gençlerin sergilediği şiddet üzerine çalışmalar yapan Dr. Whitney DeCamp da toplantı konusunda aynı derecede hayal kırıklığına uğramış.
DeCamp’ın bulgularına göre, “Şiddet davranışı, bu kişilerin evdeki yaşamlarında yer alan etmenler ile çok daha iyi şekilde tahmin edilir: Bu kişilerin ebeveynleriyle yakın bir ilişkisi var mı, yok mu? Evlerinde veya komşularında yaşanan şiddeti görüyor veya duyuyorlar mı? Kendileri şiddet kurbanı olmuşlar mı, olmamışlar mı? Bunlar önemlidir.”
Pek çok uzman, bilgisayar oyunları ile gerçek hayattaki şiddet arasında açık bir bağlantı olmadığı konusunda yıllardır hem fikir. Hatta bazı araştırmalar, bilgisayar oyunlarının aslında şiddet suçu oranlarını azalttığını öne sürüyor.
Gerçek hayattaki şiddetin azaldığını gösteren çalışmanın eş yazarı Markey şöyle açıklıyor: “Dışarıda olduğunuz zaman, bu kişiyle bir ağız kavgası yapmanız daha muhtemeldir; ancak bunun yerine oturma odanızda GTA oynarsınız.”
Trump ve diğer Cumhuriyetçi Parti üyeleri, kesin veriler olmamasına aldırmıyor ve bu ispatlanmamış fikre sıkı sıkıya tutunuyorlar.
Video game violence & glorification must be stopped—it is creating monsters!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) December 17, 2012
Bilgisayar oyunlarındaki şiddet ve şiddetin övülmesi durdurulmalı; çünkü bu şeyler canavarlar yaratıyor!
Bilgisayar oyunlarındaki şiddetin kötü olduğunu benimseyenler, çok büyük ihtimalle, şiddetli bilgisayar oyunları oynadıktan hemen sonra saldırganlık seviyelerinde geçici artışlar yaşandığını gösteren çalışmalara göre karar veriyorlar.
Örneğin 2015 yılında Amerika Psikoloji Birliği (APA), şiddet içeren video oyunları ile oyunculardaki saldırganlığın artması arasında bir bağlantı bulunduğunu onaylamıştı. Ancak APA, “bu bağlantının şiddet suçuna veya kabahate kadar gidip gitmediği konusunda yetersiz delil bulunmaktadır” diyerek de konuyu açıklığa kavuşturmuştu.
Columbine happened when I was a freshman in high school and we had to go through the whole rigamole of "Is it the Matrix? Is it goths? Is it videogames?". I am glad to know that in ALMOST TWENTY YEARS, the conversation barely moved forward one jot. https://t.co/00AUAr1scy
— Amanda Wong (@amandawtwong) March 1, 2018
Columbine Katliamı, ben lise birinci sınıftayken olmuştu ve bütün o “Bunun sebebi Matrix mi? Gotikler mi? Bilgisayar oyunları mı?” saçmalıklarından geçmiştik. NEREDEYSE YİRMİ YIL SONRA, tartışmanın hemen hemen bir zerre kadar ilerlediğini bilmikten mutluyum.”
APA’nın görev gücü başkanı Mark Appelbaum şöyle söylüyor: “Bilim insanları, şiddet içeren bilgisayar oyunlarının kullanımını yirmi yıldan fazla süredir araştırdı, ancak günümüze kadar, şiddet içeren video oyunlarının şiddet suçu eylemlerine sebep olup olmadığını ele alan araştırmalar çok sınırlı.”
“Ancak, bilgisayar oyunlarındaki şiddet ile oyunculardaki saldırganlık artışının arasındaki bağlantı, alanda üzerinde en çok çalışılmış ve en iyi belirlenmiş şeylerden biri.”
Kendi türünde ilk olan boylamsal bir çalışma, üç yıl sonra, APA’nın hükmünün tam tersini ortaya çıkardı. Almanya’daki Hamburg-Eppendorf Üniversitesi Kliniği ve Max Planck Enstitüsünün yaptığı uzun dönemli bir çalışmada, yetişkinlerde şiddet içerikli bilgisayar oyunu oynanışı ile saldırgan seviyelerindeki artış arasında hiçbir bağlantı bulunmadı.
Baş araştırmacı Simone Kühn şöyle demişti: “Amerika Psikoloji Birliği geçenlerde, şiddet içerikli bilgisayar oyunları üzerindeki bulguları özetleyerek bunların, içerisinde saldırganlık artışı ve empati azalışının da bulunduğu istenmeyen sonuçlar bakımından bir risk etmeni sergilediğini belirtmişti.”
“Bu çalışmanın mevcut bulguları, bu hükmü açık şekilde yalanlıyor.”
Kühn’ün araştırmasında, 77 katılımcı üç gruba bölündü. Bir grup iki ay boyunca her gün, şiddet içeren bilgisayar oyunu GTA V oynadı, diğer grup aynı süre boyunca canlandırma oyunu olan The Sims 3 oynadı ve son kontro grubu, iki ay boyunca hiç video oyunu oynamadı.
Araştırmada, her katılımcının saldırganlık seviyesi, kişilerarası becerileri, dürtülerine hakim olma miktarı, kaygı miktarı, ruh hali ve yönetici kontrol seviyesi, deney döneminden önce ve sonra karşılaştırıldı.
Araştırmacılar, kulağa şimdiye kadarki en harika iki ay gibi gelen şeyin sonunda, üç grubun herhangi birinde hiçbir kaydadeğer kişilik değişiminin olmadığını buldu. Hatta saldırganlık seviyeleri söz konusu olduğunda bile durum böyleydi.
Aslında, yapılan 208 istatistik testinden sadece üç tanesi, daha şiddetli bir davranış belirtisi göstermişti ve böyle olduğu zaman bile, araştırmacılar bu üç testin çok büyük ihtimalle bir tesadüfün yan ürünü olduğunu açıklamışlardı.
Peki bilgisayar oyunu oynamanın kalıcı etkileri?
Deney bittikten iki ay sonra, katılımcıların saldırganlık seviyelerinde veya bu amaçla test edilen diğer değişkenlerin herhangi birinde, hâlâ hiçbir ölçülebilir farklılık bulunmuyordu.
“Şiddet içeren video oyunu oynanışına cevap olarak, konuyla ilgili olumsuz etkiler bulmadık” diyor Kühn.
“Birçok alanda değerlendirme yapmış ve bunların herhangi birinde bir etki bulmamış olmamız, mevcut çalışmayı alandaki en kapsamlı çalışma haline getiriyor.”
Çalışma, şiddet içeren bilgisayar oyunlarındaki sıkça tartışılan bu etkinin, APA veya Trump’ın halkı inandıracak kadar “kanıtlanmış” olmadığını gösteren güçlü bulgular sağlıyor.
Kühn yaptığı çalışmanın, şiddet içeren bilgisayar oyunu oynamanın gerçek hayattaki etkileri üzerine daha gerçekçi ve bilimsel bir bakış açısı sunacağını umuyor. Gelecekte, benzer çalışmaların çocuklarla da yapılmasını istiyor.
Trump Beyaz Saray’da bilgisayar oyunu şiddeti üzerine tekrar bir toplantı yaptığında, beraberinde Kühn’ü de davet etmesi iyi bir fikir olabilir.
Araştırma Molecular Psychiatry bülteninde yayınlandı.
Science As Fact