Tükettiğimiz Besinlerin DNA’sını da Sindiriyor muyuz?

Tasvir: qimono/Pixabay

BU SORUNUN CEVABI evet olabilirdi. Fakat on yıl önce tesadüfen keşfettiğimiz üzere durum sandığımızdan biraz daha karışık. Tuzlu sudan elde ettikleri DNA örneklerini araştıran bilim insanları, gördüler ki genlerin bu kombinasyonu deniz yosunlarında da mevcut. On yıl önce karşılaşılan bu bilgi öylesine yeniydi ki araştırmacılar elde ettikleri sonuç karşısında hayrete düşerek hemen aynı durumun başka canlılarda da olup olmadığını görmek için gen veri bankalarını kontrol ettiler. Tüm dünyadan çeşitli türlerin genlerinin kayıt altına alındığı bu veri bankaları bilim insanlarının bilgilere hızla erişmelerini sağlıyor.

Araştırmacılar kendi sonuçlarına benzer bir şeyler ararken tıpatıp aynı sonuçla karşılaşmayı da hiç beklemiyordu. Başka bir araştırmada da yine aynı gen dizilimi üzerinde durulmuş, ama bu kez gen örnekleri Japonya’daki insanlardan elde edilmişti. Bunun sushi ile beslenme kaynaklı olabileceğini anladıklarında ayrıntılarına da göz attılar ve buldukları şey şuydu: Sushi de deniz yosunuyla hazırlanan bir yiyecek olduğu için bununla beslenenlerin bağırsak
örneklerinde hem deniz yosununun hem de ona yapışarak hayatta kalabilen bakterinin genleri görüldü. Bu, bağırsak bakterilerinin, tüketilen besinlerdeki genleri yakalayıp kendileri için kullandıklarını gösteriyor. Sonuç olarak besinlerdeki DNA’nın sindirim sisteminden kurtulup parçalanmadan bağırsaklara aktarıldığı ortaya çıktı.

Popular Science Türkiye arşivinden.