Tuvalet Sifonu, Lejyoner Hastalığı Yayabilir

Shutterstock

Yeni bir çalışmaya göre lejyoner hastalığı, tuvalet sifonunun çekilmesiyle yayılabilir. Tuvalet sifonu çekildiği zaman, havaya görünmez ve kirli su ‘bulutları’ yayılıyor.

Evvelsi gün Emerging Infectious Diseases bülteninde yayınlanan raporda, sifon çekme sırasında aerosol hale gelen kirli tuvalet suyunu soluyarak, bir hastanede Lejyoner hastalığı kaptıkları düşünülen iki hastanın vakası anlatılıyor. Hastalar, altı ay arayla aynı hastane odasında kalmış.

Araştırmacılar, tuvaletten yayılan bulutların Lejyoner hastalığının yayılmasına yol açtığından şüphelenseler de; ilk defa genetik bir analiz yoluyla hastalardaki enfeksiyonlar kirli tuvalet suyu ile ilişkilendirilmiş. Çalışmanın baş yazarı ve Paris’teki Saint-Antoine Hastanesi’nde tıbbi biyolog olan Jeanne Couturier, bulaşma kaynağının tuvalet olduğuna yönelik güçlü belirtiler bulunduğunu söylüyor. Lejyoner hastalığı, Legionella bakterisinin sebep olduğu ciddi bir akciğer enfeksiyonu. Bakteri sulu ortamlarda yaşıyor ve soğutma bacaları, sıcak su havuzları, duş başlıkları, lavabo muslukları ve dekoratif fıskiyeler gibi bina su sistemlerinde çoğalıp yayıldığı zaman sağlık sorunu haline geliyor. İnsanlar, bakterinin bulunduğu ve havayla yayılan su damlacıklarını (su buharı veya sis içindeki) soludukları zaman enfekte oluyor. Hastalık genelde insandan insana geçmiyor. Bakteriye maruz kalan insanların çoğu hasta olmuyor fakat yaşlılar ve bağışıklık sistemleri zayıflamış olanlar tehlike altında bulunuyor. Yeni rapordaki iki hasta da bağışıklık baskılayan tedaviler görüyormuş. Hastalar antibiyotik ile iyileşmiş. Araştırmacılar, bu tür bir bulaşmanın nadiren görüldüğünü belirtiyor. Couturier, hastalığı önlemenin bir yolunun da sifonu çekerken kapağı kapatmak olduğunu belirtiyor.