Araba kazaları, küresel çapta her yıl yaklaşık bir milyon ölümden sorumlu. Kazaların pek çok sebebi var fakat görüş yeteneğinin en sınırlı olduğu geceleyin yapılan sürüşler, gün içindeki kazalara kıyasla daha yüksek ölüm oranlarına sebep olan kazalara yol açıyor. Bu sebeple gece sürüşlerinde görme becerisini iyileştirmek, ölümcül araba kazalarının sayısını azaltmada büyük önem taşıyor.
Uyumsal sürüş ışığı (ADB), bir dereceye kadar faydalı olabilir. Taşıtın farlarında sürüşe yardımcı olan bu gelişmiş teknoloji, arabanın hızına ve trafik ortamına dayalı olarak sürücünün görüş mesafesini ayarlayabiliyor. Piyasada bulunan ADB sistemi, el ile kontrol edilen farlar karşısında belirgin bir gelişme niteliği taşıyor fakat kontrol edilebilirlikleri sınırlı kalıyor. Sıvı kristal pikseller ya da mikro aynalar gibi uzamsal ışık ayarlayıcıları bu sorunu yatıştırabilse de, uygulanmaları genelde masraflı oluyor ve atıl ışık gücü kaynaklı ısı kaybına yol açıyorlar.
Japonya’da çalışan bilim insanları, Journal of Optical Microsystems bülteninde yayımlanan yeni bir çalışmada geleneksel ADB sistemlerine karşı bir alternatif ortaya atmışlar: Mikroelektromekanik sistemli (MEMS) bu optik tarayıcı, elektriksel uyarımlı mekanik titreşimlerin piezoelektrik etkisine dayanıyor. Tasarım, kurşun-zirkonat-titanat oksitten (PZT) meydana gelen ince bir tabakadan oluşuyor ve tarayıcıdaki mekanik titreşimleri, bir lazer diyotla eşgüdümlü şekilde uyarıyor. Bu optik tarayıcı, lazer ışınını uzamsal şekilde yönlendiriyor ve fosfor plaka üzerinde, beyaz parlak ışığa çevrilen yapısal ışık oluşturuyor. Bunun karşılığında ışık şiddeti; trafiğe, çevrilen direksiyon açısına ve araç seyir hızına dayalı olarak ADB kontrolcüsü tarafından düzenleniyor. Makalenin yazarlarından biri olan ve Tokyo Üniversitesi’nde çalışan Hiroşi Toşiyoşi, “Bu düzeneğin eşsiz tarafı, lazer ışınının yüksek verimlilikte beyaz ışığa çevrilmesi ve ADB sisteminin ısınmasını azaltması” diyor.
Uluslararası Optik ve Fotonik Derneği. Ç: O.