Uzay ve Zamanın Bir Ucundan Dünya’ya Bakan Antik ‘Ateş Çemberi’ Galaksisi

Sanatçının galaksiye yönelik izlenimi. James Josephides, Swinburne Astronomi Yapımları

Şekli göze benzeyen sıcak, aktif bir galaksi, 11 milyar yıl önce uzay boyunca göz kamaştırıyormuş. Şimdi ise Hawaii’deki W.M. Keck Gözlemevi ve Hubble Uzay Teleskobu’ndan elde edilen verileri kullanan araştırmacılar, bu galaksinin göz kırpmaksızın bakışını yakalamış.

Galaksinin merkezindeki deliği meydana getirmiş olabilecek süreci gösteren bir canlandırma. James Josephides/Swinburne Astronomi Yapım

R5519 isimli bu galaksi, yıldızlardan oluşan düz bir halkadan meydana geliyor. Ortasında ise, gökbilimcilerin başka bir yıldız topluluğunun geçtiğini düşündüğü bir delik var. Bunun gibi galaksiler, “çarpışmalı halka galaksileri” olarak biliniyor ve modern evrende seyrek şekilde ortaya çıkıyorlar. Fakat gökbilimciler ilk defa bu kadar yaşlı ve uzakta olanını görmüş; gezegenimizden 11 milyar ışık yılı uzakta olan bu galaksinin antik ışığı, Dünya’ya yeni yeni ulaşıyor.

James Josephides, Swinburne Astronomi Yapım