Uzaydan Fotoğraflar – Günün Fotoğrafı

Megan McArthur/Twitter

Uzay, harika bir yer olabilir ve bizim de bunu kanıtlayacak görüntülerimiz var! Space.com işbirliğiyle, en beğenilen uzay fotoğraflarına buradan göz atın.

‘Ejderha’ Eğitimi

31 Temmuz 2020: Megan McArthur’un SpaceX’ten paylaştığı bu fotoğrafta, NASA astronotları McArthur ile Shane Kimbrough görülüyor. Şirketin Crew Dragon aracını uçurmak üzere eğitim gören ikili, 2021 yılında SpaceX’in Crew-2 göreviyle uzay istasyonuna uçması kararlaştırılan dört kişilik mürettebat arasında yer alıyor.

Mars’a!

Joel Kowsky/NASA

30 Temmuz 2020: NASA’nın Mars 2020 Perseverance keşif aracı, bugün bir Atlas V roketiyle başarılı şekilde fırlatıldı. Mars’ın Jezero Krateri’ne doğru yedi ay sürecek bir yolculuğa başlayan görev, sorunsuz şekilde devam ediyor. Aracın 18 Şubat 2021’de Mars’a iniş yapması bekleniyor.

Uzay eğitimi

NASA/Robert Markowit

29 Temmuz 2020: NASA’nın Teksas Houston’daki Johnson Uzay Merkezi’nde, ESA astronotları Matthias Maurer ile Thomas Pesquet, Uluslararası Uzay İstasyonu’na yapacakları görevler için eğitim görüyor. Pesquet, SpaceX’in Crew Dragon aracıyla yapılacak tamamen işlevsel ve mürettebatlı ikinci görevi oan Crew-2 görevine katılacak. Matthias, uzay istasyonuna yapacağı uçuş için eğitim görüyor. Fakat bu görevin detayları henüz açıklanmadı.

Göz kamaştırıcı yıldızlar

ESA/Hubble & NASA, L. Girardi

28 Temmuz 2020: NGC 2203 yıldız kümesi, NASA/ESA Hubble Uzay Teleskobu’nun çektiği bu görüntüde pırıl pırıl görünüyor. Küme, Güneş’imizin yaklaşık iki katı kadar ağır olan yıldızların da içinde bulunduğu bir dizi ilginç özellik barındırıyor. Gökbilimciler bu kümenin üzerinde çalışma yaparak, yıldızların geçmişini ve yaşamını daha iyi anlamayı umuyor.

Fırtına girdapları

Bob Behnken/Twitter

27 Temmuz 2020: NASA astronotu Bob Behnken, tropikal fırtına şeklinde sınıflandırılan Hanna Kasırgası’nı gösteren bu fotoğrafı geçtiğimiz Cuma günü (24 Temmuz) Uluslararası Uzay İstasyonu’ndan çekmiş.

Behnken Twitter’da şöyle yazıyor: “Meksika Körfezi’ndeki fırtınanın bu fotoğrafını Cuma günü çektim. Uzay istasyonundan görülebilen bir yapıya bürünmeye başlıyordu.”

Bir kuyruklu yıldız ve uzay istasyonu

NASA/Bill Ingalls

24 Temmuz 2020: Bu çarpıcı fotoğrafta hem NEOWISE kuyruklu yıldızı, hem de Uluslararası Uzay İstasyonu görülüyor. 10 saniyelik pozlamayla çekilen görüntü, uzay istasyonunun hareketini düz ve sarı renkli bir çizgiyle; kuyruklu yıldızı ise gökyüzünden düşer gibi görünen dağılmış, parlak bir nesne biçiminde gösteriyor. NEOWISE kuyruklu yıldızı, Dünya’ya en yakın geçişini bugün yapıyor.

Rosalin Franklin Mars İçin Hazırlanıyor

Airbus

23 Temmuz 2020: Avrupa Uzay Ajansı, diğer bir takım ortaklarıyla birlikte bugün Rosalind Franklin’in 2022’de yapacağı Mars seyahatine ne kadar hazır olduğunu analiz edecek. ExoMars programı kapsamında gönderilecek olan bu robot; ismini, DNA’nın çift sarmal yapısını keşfederek çığır açan kimyacı Rosalind Franklin’den alıyor.

Kuş bakışı Dünya

Doug Hurley/Twitter

22 Temmuz 2020: NASA astronotu Doug Hurley, Brezilya’daki Sobradinho Rezervuarı ile São Francisco Nehri’ni gösteren bu fotoğrafı Uluslararası Uzay İstasyonu’ndan çekmiş ve dün Twitter’a atmış. Hurley uzay istasyonuna, 30 Mayıs günü SpaceX’in Crew Dragon aracı Endeavour’la ve Demo-2 görevi kapsamında gitmişti. Astronotun 2 Ağustos’ta Dünya’ya dönmesi bekleniyor.

Bir süpernova kalıntısı

NASA/CXC/Rutgers/J.Hughes vd.

21 Temmuz 2020: Her ne kadar kozmik bir uzay beyni gibi görünse de, bu cisim aslında G292.0+1.8 adı verilen bir süpernova kalıntısı. Bilim insanları bu kalıntının genç ve oksijen bakımından zengin olduğunu; merkezinde ise dışa doğru akan maddelerle çevrelenmiş bir atarca (pulsar) bulunduğunu düşünüyor. Görüntü, NASA’nın Chandra X-Işını Gözlemevi tarafından çekilmiş.

Chandra ile yapılan gözlemlerde, G292.0+1.8’de bir atarca bulunduğuna yönelik güçlü kanıtlar elde edilmiş. Gökbilimciler bu gibi gözlemleri kullanarak, atarcalar ile dev yıldızlar arasındaki bağlantılar üzerinde çalışabilir (atarca: elektromanyetik radyasyon yayan ve dönen manyetik nötron yıldızı).

Bu görüntüde, 36 ışık yılı genişliğindeki bir gaz katmanı görülüyor. Gaz, içerisinde oksijen, neon, magnezyum, silikon ve sülfürün yer aldığı elementler içeriyor.

Işıldayan bir galaksi denizi

ESA/Hubble & NASA, T. Armandroff

20 Temmuz 2020: NASA/ESA Hubble Uzay Teleskobu’yla çekilen bu görüntüde, bir galaksi ışıl ışıl parıldıyor. PGC 29388 olarak bilinen bu galaksi, daha uzaktaki galaksilerin oluşturduğu bir denizin ortasında parıldıyor. Cüce bir eliptik galaksi şeklinde adlandırılıyor çünkü yaklaşık 100 milyondan birkaç milyara kadar yıldız barındırdığı için (nispeten) “küçük” sayılıyor.

NEOWISE Kuyruklu Yıldızı

NEOWISE Kuyruklu Yıldızı. NASA/Johns Hopkins APL/ABD Donanma Araştırma Laboratuvarları/Parker Güneş Araştırma Aracı/Guillermo Stenborg

17 Temmuz 2020: 5 Temmuz’da çekilen bu görüntü, NEOWISE Kuyruklu Yıldızı’nın ikiz kuyruklarını gösteriyor. NASA’nın Parker Güneş Araştırma Aracı’nda yer alan WISPR donanımından gelen verilerin işlenmesiyle elde edilmiş görüntü, kuyruklu yıldızın toz ve gazdan oluşan büyük kuyruğu ile üst taraftaki ince iyon kuyruğunu gösteriyor. Kuyruklu yıldız bu ay görünmeye başladı ve Kuzey Yarımküre’deki seyirciler gözlemin tadını çıkardı.

Güneş’te kamp ateşi

16 Temmuz 2020: Avrupa Uzay Ajansı’nın Güneş Yörünge Kâşifi, Güneş tarafından saldırıya uğradı ve 30 Mayıs 2020’de, Uç Nokta Morötesi Görüntüleyici (EUI) cihazıyla Güneş’in bu görüntülerini çekti. Araştırma aracının Güneş’i ilk defa gördüğü zaman çekilen bu görüntüler, bugün yayımlandı. Görüntülerde, Güneş’in üst atmosferini 17 nanometrelik bir dalga boyunda görebiliyorsunuz. Bu dalga boyu, elektromanyetik tayfın morötesi bölgesinin uç noktadaki bir kısmında bulunuyor.

Minotaur 4 kalkış için hazır

NRO/Northrop Grumman

15 Temmuz 2020: Bir Minotaur 4 roketi, bugün NASA’nın Virginia Wallops Adaları’nda yer alan Wallops Uçuş Tesisi’nde fırlatılmak üzere bekliyor. Görevde, ABD Uzay Kuvvetleri’nin dört adet çok gizli casus uydudan meydana gelen gizli NROL-129 yükü yörüngeye fırlatılacak.

ABD Uzay Kuvvetleri Uzay ve Füze Sistemleri Merkezi’nin Ufak Fırlatma ve Hedefler Bölümü’nde görev yapan Yarbay Ryan Rose, ABD Hava Kuvvetleri’nden yapılan bir açıklamada şöyle söylüyor: “Bu görev, ABD Hava Kuvvetleri’nin gerçekleştirdiği ilk görev olacak. Aynı zamanda, Ulusal Keşif Dairesi için Wallops’tan yapılan ilk görev. Ulusal Keşif Dairesi ortağımız için ulusal öncelikli uyduları fırlatmaya devam etmeyi bekliyoruz.”

Uzayda bilim

ISS_Research/Twitter

14 Temmuz 2020: Geçen hafta çekilen ve dün Twitter’dan yayımlanan bu fotoğrafta NASA astronotu Chris Cassidy, Uluslararası Uzay İstasyonu’nda bir donanım parçası üzerinde çalışıyor. Görüntüde Cassidy, Japon Deney Modülü’nün kayar masası üzerinde duran ve Nanoracks CubeSat Konuşlandırıcı olarak bilinen cihaz üzerinde çalışıyor.

Sarmal bir galaksi

ESA/Hubble & NASA, M. Stiavelli

13 Temmuz 2020: NASA/ESA Hubble Uzay Teleskobu’yla çekilen bu görüntü, sarmal galaksi NGC 7513’ü gösteriyor. Yaklaşık 60 milyon ışık yılı uzakta olan bu galaksi, Heykeltıraş takımyıldızında yer alıyor ve Dünya gezegeninden saniyede 1.564 kilometre hızla uzaklaşıyor.

Elektrik mavisi bulutlar

Colorado Üniversitesi Atmosfer ve Uzay Fiziği Laboratuvarı verilerini kullanan Joshua Stevens yapımı. MLS takımı ile V. Lynn Harvey/CU/LASP analizi.

10 Temmuz 2020: Kuzey Yarımküre’de her yaz, Dünya atmosferinin üst kısımları boyunca elektrik mavisi damarlar görülüyor. Bunlar genelde mezosferde (Dünya atmosferinin yaklaşık 80 kilometre üstünde), Kuzey Kutbu’nun üzerinde girdap gibi dönüyor fakat bazen atmosferin alt kısımlarında oluşuyor ve küresel çapta diğer yerlerde de görülüyor.

Bu görüntü 23 Haziran’da kaydedilen, gece parlayan özellikteki bulutları gösteriyor. NASA’nın Mezosfer Buz Aeronomisi (AIM) uydusuyla elde edilen veriler kullanılarak oluşturulan görüntünün merkezinde Kuzey Kutbu yer alıyor.

Yumuşak görünümlü, sarmal bir galaksi

ESA/Hubble & NASA, J. Lee ve PHANGS-HST Takımı; Teşekkür: Judy Schmidt (Geckzilla)

8 Temmuz 2020: NASA/ESA Hubble Uzay Teleskobu ile çekilen bu görüntü, sarmal NGC 2275 galaksisinin yumuşacık (veya yün gibi), tüye benzer özelliklerini gösteriyor. Galaksi, Yengeç takımyıldızında ve 67 milyon ışık yılı uzaklıkta yer alıyor.

Uzaydan görülen parlak bulutlar

İvan Vagner/Roscosmos

7 Temmuz 2020: An itibariyle Uluslararası Uzay İstasyonu’nda bulunan kozmonot İvan Vagner, Dünya’daki parlak bulutları gösteren bu yeni ve çarpıcı fotoğrafı istasyondan çekmiş. Dünya’nın atmosferinde en yüksekte bulunan bu parlak bulut oluşumları, 70-95 kilometrelik bir irtifada ortaya çıkıyorlar.

Parlak moleküler bulut

ESA/Herschel/Planck; J. D. Soler, MPIA

6 Temmuz 2020: Avrupa Uzay Ajansı’nın Herschel ve Planck uzay teleskoplarından alınan veriler kullanılarak oluşturulmuş bu görüntüde, Toros Moleküler Bulutu’nun bir parçasını görebilirsiniz. Görüntüdeki parlak damarlar, yıldızlararası toz taneciklerinin farklı dalga boylarında yaydığı ışığı gösteriyor. Kıvrımlı çizgi desenleri ise manyetik alanın yönünü gösteriyor.

Mars’ta bir iniş alanı

NASA/JPL-Caltech/MSSS/JHU-APL/ESA

2 Temmuz 2020: Mars’taki Jezero Krateri’nin bu yükselti haritası, alanı gökkuşağı renklerinde gösteriyor. Daha açık renkler, daha yüksek yerleri simgeliyor. Mars’ta yer alan bu krater, NASA’nın Perseverance keşif aracı için iniş alanı olarak seçilmiş. Daha önce Mars 2020 uzay aracı şeklinde bilinen robot, bir aydan kısa süre sonra Kızıl Gezegen’e fırlatılacak.

Uzay yürüyüşüne hazırlanırken

NASA

1 Temmuz 2020: Bu fotoğrafta 63 sayılı sefer mühendisleri; NASA astronotu Doug Hurley (orta solda) ve kozmonot İvan Vagner (orta sağda), NASA astronotları Bob Behnken ile Chris Cassidy’nin 26 Haziran 2020’de yapacakları bir uzay yürüyüşüne hazırlanmalarına yardım ediyor. Cassidy ve Behnken, uzay istasyonundaki eskiyen nikel hidrojen pilleri yepyeni lityum iyon pillerle değiştirmek için bir uzay yürüyüşüne çıkmışlardı. İkili, bugün (1 Temmuz) bir başka pil değişimi için uzay yürüyüşü yapmak üzere kolları sıvamış.

Dragon’un büyüleyici görüntüsü

Bob Behnken/Twitter

30 Haziran 2020: NASA astronotu Chris Cassidy, 26 Haziran 2020 Cuma günü Bob Behnken ile yaptığı bir uzay yürüyüşü sırasında SpaceX’in Uluslararası Uzay İstasyonu ile kenetlenen Crew Dragon aracının görüldüğü bu fotoğrafı çekmiş. Arka planda ise Dünya’nın kavisli kenarı görünüyor. Bu uzay yürüyüşü esnasında astronotlar, uzay istasyonunun eskiyen nikel-hidrojen pillerini yepyeni lityum iyon piller ile değiştirmişler.

Bıçak sırtı galaksisi

ESA/Hubble & NASA, R. de Jong; Teşekkür: Judy Schmidt (Geckzilla)

29 Haziran 2020: NASA/ESA Hubble Uzay Teleskobu tarafından yakalanan bu yeni görüntü, Bıçak Sırtı galaksisi olarak da bilinen NGC 5907 galaksisinin inanılmaz genişliğini gösteriyor. Bu galaksi, ana galaksimiz Samanyolu gibi sarmal bir galaksi. Fakat görüntü galaksinin kenarından görüldüğü için, bu galaksinin sarmal şeklini burada göremiyorsunuz.

Kanat çırpan bir uzay yarasası

NASA, ESA, K. Pontoppidan

26 Haziran Cuma 2020: Hubble Uzay Teleskobu’nun çektiği ve dün yayınlanan bu fotoğrafta, “Yarasa Gölgesi” lakabını taşıyan HBC 672 yıldızını görebilirsiniz. Yıldız büyük ve gölgeli bir kanat şeklinde göründüğü için bu isim verilmiş. Fakat isim çok daha fazla anlam taşıyor; çünkü Uzay Teleskobu Bilim Enstitüsü’nde (STScI) gökbilimci olan Klaus Pontoppidan’ın önderliğindeki araştırma takımının Hubble ile yaptığı yeni gözlemlerde, bu “yarasa kanatları” sanki “çırpılıyormuş” gibi görülüyor.

Güneş’in önünden geçen uzay istasyonu

NASA/Joel Kowsky

25 Haziran 2020: Bu karma görüntüde, Uluslararası Uzay İstasoyu Güneş’in önünden geçerken görülüyor. ABD’nin Fredericksburg şehrinden çekilen altı farklı fotoğraftan meydana gelen bu görüntü, uzay istasyonu saniyede yaklaşık 8 kilometre hızla hareket ederken dün çekilmiş. Uzay istasyonunda an itibariyle beş astronot bulunuyor. Bunların içerisinde 63 sayılı seferde görevli NASA astronotları Chris Cassidy, Douglas Hurley ile Robert Behnken ve Roscosmos kozmonotları Anatoly İvanişin ile İvan Vagner var.

Uzaydan görülen bulut sanatı

Doug Hurley/Twitter

30 Mayıs’da SpaceX’in Crew Dragon uzay aracıyla şirketin Demo-2 görevi kapsamında Uluslararası Uzay İstasyonu’na fırlatılan emektar NASA astronotu Doug Hurley, bu güzel fotoğrafı uzay istasyonundan çekmiş. Hurley’in uzaydan gördüğü manzara, Güney Pasifik Okyanusu üzerindeki bulut oluşumlarını gösteriyor. Hurley fotoğrafı Twitter’dan paylaşarak, “Güney Pasifik’te bulut sanatı” yazmış.

Bir uzay istasyonunu dikmek

L. Brandon-Cremer

23 Haziran Salı 2020: Yazar, gazeteci ve araştırmacı Lee Brandon-Cremer, Avrupa Uzay Ajansı astronotu Luca Parmitano’nun Uluslararası Uzay İstasyonu’ndan çektiği bu üç fotoğrafı kullanarak istasyonun panorama görüntüsünü oluşturmuş.

Brandon-Cremer, ESA’dan yapılan bir açıklamada şöyle söylüyor: “Yapılan her uzay yürüyüşünde, binlerce görüntü çekiliyor. Bazen birkaç tanesi elime geçiyor. Bir gün, bu görüntüleri birbirine dikerek sahneyi genişletebileceğimi ve astronotların gördüğü şeyleri daha geniş anlamda gösterebileceğimi fark ettim.”

Bir ‘ateş çemberine’ bakarken

VCG/VCG

22 Haziran Pazartesi 2020: Dairesel Güneş tutulmalarında Ay, Güneş’in tamamını kapatmıyor. Bunun yerine, kenarlarında parlak bir “ateş çemberi” bırakıyor. 2020’nin dairesel Güneş tutulması dün gerçekleşti. Bu görüntüde, Çin’in Fujiyan bölgesinde yer alan Şiyamen şehrinde Pazar günü çekilen tutulmayı görüyorsunuz.

Büyüleyici Kelebek Bulutsusu

NASA, EDA ve J. Kastner RIT

19 Haziran Cuma 2020: NASA/ESA Hubble Uzay Teleskobu’yla çekilen bu ışıl ışıl görüntüde, NGC 6302 olarak da bilinen Kelebek Bulutsusu görülüyor. Bu bulutsu (nebula), Dünya’dan yaklaşık 3.800 ışık yılı uzaklıktaki Akrep takımyıldızında yer alıyor. Bulutsunun kelebeğe benzeyen çarpıcı şekli, inanılmaz bir uzaklığa; iki ışık yılından öteye uzanıyor.

Juno uzay aracı, Jüpiter’in yanından geçiyor

NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill

18 Haziran Perşembe, 2020: Jüpiter’in bu güzel fotoğrafı, Juno’nun gaz devinin merkezine en yakın konumdan 27. kez geçtiği sırada çekilmiş. Amatör bilim insanı Kevin Gill bu görüntüyü, Juno’nun 2 Haziran 2020’de gerçekleştirdiği yakın uçuş sırasında toplanan verileri kullanarak işlemiş.

Uzay İstasyonunun “Fırtına Avcısı” İki Yaşına Girdi

NASA

17 Haziran 2020, Çarşamba: Dünya’da meydana gelen gök görültülü fırtınaları Uluslararası Uzay İstasyonu’ndan takip eden Atmosfer-Uzay Etkileşimleri Gözlemcisi (ASIM), bu hafta ikinci yıldönümünü kutluyor. Uzay istasyonunun Avrupa modülünün dışına takılan ASIM, 2018’in Nisan ayında fırlatıldı ve bilimsel faaliyetlerine 14 Haziran 2018’de başladı. Cihaz, Dünya’nın üst atmosferinde meydana gelen elektrik deşarjlarını arıyor. Kırmızı şimşek, mavi jet veya iyonik şimşek şeklinde de bilinen bu deşarjlar, uzaya doğru gelen parlak şimşek ışıltıları biçiminde ortaya çıkıyor. Bu olaylar, gök gürültülü fırtınaların üzerinde gerçekleştiğinden, bilimsel çalışmaları yerden yapmak zor oluyor. Fakat uçak pilotları, uçuş esnasında bunlardan gördüklerini bildirmiş.

Samanyolu altında yıldızları seyreden biri

Babak Tafreşi/ESO

16 Haziran Salı 2020: Şili’deki Paranal Gözlemevi’nde çekilen bu 360 derecelik panoramada, bir yıldız deryasının altında Samanyolu galaksisinin yay biçimindeki koluna bakan bir yıldız gözlemcisi görülüyor. Bu görüntüde yıldızları seyreden kişi, Avrupa Güney Gözlemevi’nin (ESO) fotoğraf elçisi Babak Tafreşi. Solda ise ESO’nun Çok Geniş Teleskop dizisini meydana getiren teleskoplar var. ÇGT, kutu şeklindeki dört Ünite Teleskobu’ndan ve daha ufak boyutlu dört yardımcı teleskoptan oluşuyor. ESO, bu görüntüyü geçenlerde haftanın fotoğrafı seçmiş.

Dünya üzerindeki kutup ışıkları ve tan aydınlığı

NASA

15 Haziran 2020: Uluslararası Uzay İstasyonu’ndan çekilen bu renkli görüntüde, Dünya’nın üst atmosferindeki turuncu tan aydınlığı üzerinde yeşil ve mor renkli kutup ışıklarının (aurora) salınması görülüyor. NASA astronotu Chris Cassidy’nin bu görüntüyü yakaladığı sırada uzay istasyonu, Avustralya ve Antartika kıtaları arasındaki Hint Okyanusu’nun üzerinde gidiyormuş.

Samanyolu’nun önündeki yıldızlar

ESA/Hubble/NASA/A. Riess vd.

12 Haziran 2020, Cuma: Hubble Uzay Teleskobu’nun yakaladığı bu yeni görüntüde, NGC 2608 sarmal galaksisiyle beraber Samanyolu galaksisinin içindeki iki yıldız görülüyor. Hubble’ın derin uzay görüntülerinde ön planda yer alan parlak Samanyolu yıldızları, bu görüntünün alt sol köşesinde olduğu gibi genelde mercek parlaması biçiminde görünüyor. Bir diğeri de NGC 2608’in merkezinin hemen üzerinde yer alıyor. Galaksinin etrafındaki siyah boşluğa serpilmiş diğer ışık noktalarının hepsi yıldız değil. Bunların arasında, başka binlerce uzak galaksi var. Hubble teleskobuyla çalışan bilim insanları, “NGC 2608, sayısız miktarda benzer yapıdan sadece biri” diye açıklıyor.

Webb teleskobu, önemli testleri geçiyor

Northrop Grumman

11 Haziran 2020, Perşembe: NASA’nın James Webb Uzay Teleskobu, 2021’de planlanan fırlatma öncesinde bir başka önemli aşamayı daha geçti. ABD’nin Redondo Beach şehrindeki Northrop Grumman tesisinde yapılan yeni testte, gözlem aletinin Açılabilir Kule Tertibatı açılıp genişletildi. Teleskobun bu parçası; uzay aletinin altın renkli simgesel aynalarını, bilimsel teçhizatlardan ve itiş sistemlerinden ayırmaya yarıyor. Bu sayede teleskobun soğutma sistemleri, NASA’nın aktardığına göre cihazdaki aletleri “inanılmaz derecede soğutuyor ve bilimsel çalışma için gereken en uygun sıcaklığa getiriyor”.

Uzaydan görülen şişkin Ay

NASA

10 Haziran 2020, Çarşamba: Uluslararası Uzay İstasyonu’nda bulunan bir astronotun Pazar günü (7 Haziran) çektiği bu fotoğrafta şişkin Ay, Dünya’nın mavi ufkunun üzerindeyken görülüyor. Fotoğraftan iki gün önce Dünya’nın dış gölgesinden geçen Ay, hafif bir yarı gölgeli tutulma meydana getirmişti. Uzay istasyonu, Angola açıklarında Atlantik Okyanusu’nun üzerinden geçerken; 63 sayılı seferin bir mürettebatı da bu görüntüyü yakalamış.

Portekiz üzerinde yarı gölgeli Ay tutulması

Sergio Conceiçao

9 Haziran 2020, Salı: Portekiz ile İspanya sınırının yakınında yer alan tarihi Ponte da Ajuda köprüsü üzerinde, Cuma günü (5 Haziran) gerçekleşen yarı gölgeli Ay tutulması… Astrofotoğrafçı Sergio Conceiçao, Ay’ın yükselişini gösteren bu karma fotoğrafı, tutulmanın son dakikalarında Portekiz’in Elvas şehrinden çekmiş. Belli belirsiz gerçekleşen bu tutulma esnasında Ay, Dünya’nın gölgesinin zayıf olan dış kısmından (yarı gölge) geçiyor ve yüzeyi sanki çay lekesi olmuş gibi görünüyor. Conceiçao, gönderdiği bir epostada, “Ay’ın daha yoğun olan kırmızımsı pembe bir renkte doğduğu görülebiliyordu ve yükseldikçe beyaza dönmeye başladı” diyor.

Türkiye semalarında görülen Crew Dragon

NASA

8 Haziran 2020, Pazartesi: 31 Mayıs günü Uluslararası Uzay İstasyonu’nda bulunan bir astronotun çektiği yukarıdaki fotoğrafta; SpaceX’in Crew Dragon uzay aracı, NASA astronotları Bob Behnken ve Doug Hurley ile birlikte, kenetlenmeden kısa süre önce yörüngede gezen laboratuvara yaklaşırken görülüyor. Uzay istasyonu, görüntünün çekildiği sırada Türkiye’nin güneybatısında bulunuyormuş. Crew Dragon’un altında gri bir alan şeklinde görülen yer ise Antalya’nın kıyı şehri Demre.

La Silla üzerindeki turuncu parıltı

Guillaume Doyen/ESO

5 Haziran 2020, Cuma: Şili’deki La Silla Gözlemevi’nin 360 derecelik bu çarpıcı fotoğrafında gökyüzü, turuncu bir aydınlıkla ışıl ışıl görünüyor. Yumuşak ve turuncu ışıltı, Güneş ışığı parçacıklarının Dünya’nın atmosferiyle etkileşime girmesi ve bunun sonucunda havanın görünür ışık yaymasıyla oluşuyor.

La Silla’daki teleskopları işleten Avrupa Güney Gözlemevi (ESO) yetkilileri, fotoğrafın açıklamasında “Bu geceki aydınlık özellikle yoğundu. Gökyüzünde güçlü biçimde yayılan turuncu ve kırmızı ışık, Güneş battıktan sonra bile çıplak gözle görülebiliyordu” diye yazıyor. Fotoğrafın ön planında, ESO’nun TRAPPIST-Güney teleskobu görülüyor. Teleskop, Dünya boyutundaki ötegezegenlerin yer aldığı TRAPPIST-1 sistemini keşfetmesiyle biliniyor.

‘Kar taneleri’ yıldız kümesi

ESA/Hubble & NASA, G. Piotto

4 Haziran 2020, Perşembe: Hubble Uzay Teleskobu ile çekilen bu görüntüde, ışıl ışıl parlayan yıldızlar kozmik birer kar tanesi gibi görünüyor. Görüntüde, Samanyolu galaksisinin merkezinden 13.000 ışık yılı uzakta bulunan, küre biçimindeki NGC 6441 yıldız kümesi görülüyor. Saymak zor olsa da, bu kümede yer alan yıldızların toplam ağırlığı, Güneş’in 1.6 milyon katı olabilir. Görüntüyü, Avrupa Uzay Ajansı’nın Hubble bilim takımı 1 Haziran’da yayınlandı.

Hanneke Weitering, Tariq Malik/Space.com. Çeviren: Ozan Zaloğlu.