Venüs’ün Atmosferi, DNA’da Bulunan Bir Amino Asit İçeriyor

NASA'nın Mariner 10 uzay aracından çekilen ve yeni işlenen Venüs görüntüsü. Fotoğraf: NASA/JPL-Caltech

Bugünlerde sanki tüm gözler Venüs’ün üzerinde. Geçen ay gezegenin üst atmosferinde muhtemel biyo işaretçi fosfinin keşfedilmesi, olması gerektiği gibi bütün dikkatleri Venüs’ün üzerine topladı. Ancak bu fosfin keşfinin ne anlama geldiği hakkında hâlâ bazı belirsizlikler bulunuyor.

Şimdiyse bir araştırma takımı, Venüs’ün atmosferinde glisin amino asidi keşfettiğini iddia ediyor.

Bulguyu duyuran makale, ‘Venüs’ün atmosferinde en basit amino asit glisinin tespiti‘ başlığını taşıyor. Makalenin baş yazarı, Hindistan’ın Batı Bengal eyaletindeki Midnapore College üniversitesi Fizik Bölümü’nde araştırma görevlisi olan Arijit Manna. Makale, baskı öncesi sitesi arxiv.org’da mevcut; yani hakem denetiminden geçip bir bültende yayımlanmış değil… henüz.

Bilinen 500 civarı amino asit var fakat bunların sadece 20 tanesi genetik kodlarda bulunuyor. Glisin ise bunlardan en basit olanı.

Glisin ve diğer amino asitler her ne kadar biyolojik işaret olmasalar da, yaşamın yapı taşlarından bazıları. Aslında bunlar, proteinlerin yapı taşları. Ayrıca Dünya’da ilk ortaya çıkan organik moleküllerden. Glisin, proteinlerin ve diğer biyolojik bileşenlerin gelişimi bakımından önem taşıyor.

Araştırmacılar Venüs’ün atmosferindeki glisini, Atakama Büyük Milimetre/milimetre altı Teleskop Dizisi’ni (ALMA) kullanarak tayfölçer ile tespit etmişler. Bu maddeyi ekvator yakınında, orta enlemlerde bulmuşlar. Sinyalin en kuvvetli olduğu yer burasıymış ve kutuplarda hiç tespit edilmemiş.

Yazarlar makalede şöyle belirtiyor: “Bu maddenin Venüs’ün atmosferinde tespit edilmesi, prebiyotik moleküllerin Venüs atmosferindeki oluşum mekanizmalarını anlamanın anahtarlarından biri olabilir. Venüs’ün üst atmosferi, Dünya’nın milyarlarca yıl önce geçtiği biyolojik düzenlerin neredeyse aynısından geçiyor olabilir.”

Evan Gough/Universe Today. Ç: O.