Virüsler Genetik Kodumuzu Çalarak, Yeni İnsan-Virüs Genleri Oluşturabiliyor

Grip virüsünün 3 boyutlu örneği. Görüntü: iStock

“Ceset Yiyicilerin İstilası” filminden bir sahne gibi, virüs bir konağa bulaşıyor ve onu fabrikaya dönüştürerek kendini çoğaltıyor. Şimdiyse araştırmacılar, grip virüsleri ile diğer ciddi patojenlerin de içinde bulunduğu geniş bir virüs grubunun, konaklarından genetik sinyaller çalarak kendi genomlarını genişlettiklerini göstermişler.

Söz konusu bulgu, Perşembe günü internette yayınlanan ve yarın Cell bülteninde basılacak bir çalışmada sunuluyor. Birden fazla bilim dalını kapsayan bu ortaklaşa çalışmada virüsbilimcilerden oluşan araştırma takımı, bölümlü negatif yönelimli RNA virüsleri (sNSV’ler) şeklinde bilinen büyük bir virüs grubunu incelemiş. Bu grubun içerisinde; inflüenza virüsleri ile Lassa virüsü de (Lassa ateşinin sebebi) dahil olmak üzere insanlarda, evcil hayvan ve bitkilerde hastalık yapan yaygın ve ciddi mikroorganizmalar bulunuyor. Araştırmacılar virüslerin, konak canlıdan genetik sinyalleri çalarak, daha önce tespit edilmeyen çok sayıda protein üretebildiğini göstermiş. Bunlar ise, konak ve virüs dizilimlerini birbirine bağlayarak kodlandıkları için UFO (Yukarı Yönlü Frankeştayn Açık okuma çerçevesi) proteinleri şeklinde adlandırılmış. Bu çalışmanın öncesinde, bu tip proteinlerin varlığı bilinmiyormuş.

Virüs enfeksiyonunun gidişatını değiştirebilen bu UFO proteinleri, aşı bulmak için de kullanılabilir.

Mount Sinai Hastanesi/ScienceDaily. Ç: O.