Yaşamın Kökenleri: Ufak Bir Körfez Akıntısı’nda Kimyasal Evrim

Dünya’nın ilk zamanlarındaki jeolojik koşulların yönlendirdiği kimyasal tepkimeler, kendi kendine çoğalan moleküllerin canlılık öncesi evrimine yol açmış olabilir. Almanya’daki Ludwig-Maximilians Üniversitesi’nde çalışan bilim insanları, şimdi bu süreci desteklemiş olabilecek hidrotermal bir mekanizmayı bildiriyorlar.

Yaşam, doğal seçilimle meydana gelen evrimin bir ürünü. Charles Darwin’in 150 yıldan uzun süre önce yayımlanan “Türlerin Kökeni” kitabındaki ana fikir böyle. Peki yaşamın gezegenimiz üzerindeki tarihi nasıl başlamıştı? Ne tür süreçler, bugün bildiğimiz (ve sonrasında ilk hücreyi meydana getiren) biyomoleküllerin ilk biçimlerinin oluşumuna yol açmış olabilir? Bilim insanları, Dünya’nın (nispeten) ilk zamanlarında, canlılık öncesi moleküler evrime yardım eden ortamların var olması gerektiğini düşünüyor. Kendilerini bu cevabı bulmaya adamış araştırmacılardan oluşan bir grup, basit kimyasal öncülerden karmaşık polimerik moleküllerin evriminde ilk deneme adımlarının mümkün olabileceği şartları belirlemeye girişmiş. Üniversitede biyofizikçi olan Dieter Braun şöyle açıklıyor: “Tüm bu sürecin başlaması için; fiziksel parametrelerden oluşan uygun bir kombinasyon sayesinde denge dışı bir durumun hüküm sürdüğü bir ortamda canlılık öncesi kimyanın yerleşmiş olması gerekiyor.”

Braun ve takımı, San Diego’daki Salk Enstitüsü’nde çalışan meslektaşlarıyla birlikte böyle bir durumun tanımlanmasına yönelik büyük bir adım atmışlar. Yaptıkları son deneyler, volkanik kayalardaki gözeneklerden geçen sıcak su dolaşımının (Körfez Akıntısı’nın mikroskobik hali), RNA ipliklerinin kopyalanmasını teşvik edebildiğini göstermiş.

Ludwig-Maximilians Üniversitesi. Ç: O.