Yeni Cihaz, Tükürük Örneklerinden COVID-19 Teşhisi Yapabiliyor

Fotoğraf: Devora Najjar

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) ve Harvard Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, bir tükürük örneğinden yaklaşık bir saat içerisinde SARS-CoV-2 tespiti yapabilen ufak bir cihaz tasarlamışlar. Bilim insanları yeni çalışmada söz konusu tanı testinin, günümüzde kullanılan PCR testleri kadar doğru sonuç verdiğini gösteriyor.

Cihaz, şu an dolaşımda olan bazı SARS-CoV-2 varyantlarıyla bağlantılı belirli virüs mutasyonlarının tespitinde de kullanılabiliyor. Yeni bir saat içerisinde alınabilen bu sonuç, özellikle genetik dizileme tesislerine erişimin bulunmadığı yerlerde virüsün farklı varyantlarının çok daha kolay şekilde takip edilmesini sağlayabilir.

MIT Tıp Mühendisliği ve Bilimi Enstitüsü (IMES) ile Biyolojik Mühendislik Bölümü’nde tıp mühendisliği ve bilimi profesör olan James Collins şöyle aktarıyor: “Platformumuzun, ortaya çıkan yeni varyantların tespit edilmesi amacıyla programlanabileceğini ve platformun amacını hızlı bir şekilde değiştirebildiğimizi gösterdik. Bu çalışmada İngiltere, Güney Afrika ve Brezilya varyantlarını hedef aldık ancak tanı platformunun kolayca uyarlayıp, yeni ortaya çıkan Delta ve diğer varyantları da hedef alabiliyorsunuz.”

CRISPR teknolojisine dayanan yeni tanı aracı, 15 dolara kurulabiliyor. Fakat araştırmacıların belirttiğine göre bu masraflar, cihazların büyük ölçekte üretilmesi halinde önemli oranda düşebilir. Bulgular üç gün önce Science Advances bülteninde yayımlandı.

Yazar: Anne Trafton/Massachusetts Teknoloji Enstitüsü. Çeviren: Ozan Zaloğlu.