Yeni Keşfedilen Yaşanabilir Ötegezegen Sınıfı, Yaşam Arayışında Büyük Bir Adım

Sanatçının bir Hycean gezegenine yönelik izlenimi. Eser: Amanda Smith

Gökbilimciler, kendi gezegenimizden çok farklı görünen fakat yaşamı destekleyebilecek olan yeni bir ötegezegen sınıfı keşfetmişler. Bu keşif, Güneş Sistemi dışındaki yaşam arayışını fazlasıyla hızlandırabilir.

Gökbilimciler, başka yerlerde yaşam ararken çoğunlukla Dünya’ya benzer boyut, kütle, sıcaklık ve atmosfer bileşimine sahip gezegenler bulmaya çalışmışlar. Fakat Cambridge Üniversitesi’nde çalışan gökbilimciler, daha umut vadeden olasılıklar bulunduğunu düşünüyor.

Araştırmacılar, ‘Hycean’ gezegenleri (hidrojen yönünden zengin atmosfere sahip sıcak, okyanusla kaplı gezegenler) adını verdikleri yeni bir yaşanabilir gezegen sınıfı belirlemiş. Bu gezegenler, Dünya benzeri gezegenlere kıyasla daha gözlemlenebilir ve daha fazla miktarda.

Dün The Astrophysical Journal bülteninde sunulan sonuçlar, araştırmacılara göre Güneş Sistemi’miz dışındaki yaşamın biyolojik işaretlerinin önümüzdeki 20-30 yılda bulunabileceği anlamına gelebilir.

Cambridge Gökbilim Enstitüsü’nde çalışan ve araştırmaya önderlik eden Dr. Nikku Madhusudhan, “Hycean gezegenleri, diğer yerlerdeki yaşam arayışımıza tamamen yeni bir kapı açıyor” diyor.

Araştırmacıların tanımladığı ana Hycean adaylarından pek çoğu, Dünya’dan daha büyük ve daha sıcak. Fakat yine de, Dünya’nın en olağanüstü sucul ortamlarının bazılarında bulunanlara benzer mikrobiyal yaşamı destekleyebilecek büyük okyanusları barındıracak niteliklere sahipler.

Bu gezegenler, Dünya benzeri gezegenlerle kıyaslandığında daha çok daha geniş bir ‘Goldilocks bölgesine’ veya yaşanabilir bölgeye imkan tanıyor. Bu durum, Dünya’ya benzer bir gezegenin yaşanabilir olması için ihtiyaç duyacağı aralığın dışında olsalar bile yaşamı destekleyebilecekleri anlamına geliyor.

İlk ötegezegenin yaklaşık 30 yıl önce keşfedilmesinden bu yana, Güneş Sistemi’mizin dışında binlerce gezegen keşfedilmiş. Büyük bir kısmı Dünya ve Neptün’ün boyutları arasında bulunan bu gezegenlere, sıklıkla ‘süper Dünya’lar’ veya ‘mini Neptün’ler’ deniyor: Hidrojen bakımından zengin atmosferler ile birlikte baskın derecede kayalık gezegenler veya buz devleri ya da ikisi arasında bir şey olabiliyorlar.

Kaynak: Cambridge Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.

1. Bir bilimsel dusunce ,yildiz icin bir baska olanskli son durum olacagina isaret etti . Bu durumda yildiz gunesinkinin bir iki kati kutleye sahip olmakla birlikteb, beyaz cuceden cok daha kucuk olabilir. Boyle bir yildixbelektronlarbarasinda degil de notron ve orotonlar arasindan ki dislama ilkesi itimi sayesinde ayata durabilir