100 Yıllık Kimya Deneyinin Ardındaki Gizem Nihayet Çözüldü

Bilim insanları, amonyağı metalik bronza dönüştürmüş. Phil Mason

Bilim insanları, bir asırlık kimya deneyinin ardındaki gizemli hal değişikliğini nihayet anlamış olabilir. Elektron eklenen açık mavi bir amonyak çözeltisinin parlak, metalik bir bronza çevrildiği bu dönüşümün detayları, bilim insanlarının kafasını uzun süredir karıştırmıştı.

Yeni çalışma, bu değişimdeki ince detayları ortaya çıkarıyor ve bu dönüşümün aniden değil, aşamalı olduğunu gösteriyor. Çalışmanın eş yazarı ve Southern California Üniversitesi’nde doktora öğrencisi olan Ryan McMullen, “Bir mikrojet yöntemi kullanarak, bu çözeltilerin geniş bir konsantrasyon aralığında nasıl davrandıklarını büyük ölçüde anlamış bulunuyoruz” diyor. Saç teli kalınlığındaki çözelti akımlarının hava bulunmayan bir ortamdan geçirildiği bu yöntem, söz konusu parlak sıvı üzerinde daha önce hiç kullanılmamış.

McMullen’ın söylediğine göre bu keşif, gelecekte organik kimyada yeni tip tepkimelere yol açabilir.

Araştırmacılar ilk önce, oda sıcaklığında gaz olan amonyağı yoğunlaştırıp -33 C’ye kadar soğutmuş. Ardan alkali metaller olan sodyum, lityum ve potasyum eklemişler. Sıvı amonyak, metalden elektron çekmiş. Bu elektronlar, amonyak molekülleri arasında hapsolmuş ve çözülmüş elektronlara dönüşmüş. Düşük yoğunluklarda, mavi ve metalik olmayan sıvı oluşmuş. Fakat çözülmüş veya hapsolmuş elektronlar biriktiğinde, çözelti parlak bronza dönüşmüş. Bu elektronların yoğunluğu arttıkça, çözelti daha fazla metal özelliği kazanmış.

Stephanie Pappas/Live Science. Ç: O.