16 Milyon Yıllık Kehribarda Yeni Tardigrad Türü

Fotoğraf: New Jersey Teknoloji Enstitüsü/Harvard

Uzay boşluğunda hayatta kaldıkları ve Antarktika’nın yosunlarında onlarca yıl donduktan sonra hayata döndükleri biliniyor. Fakat bu tuhaf mikroskobik canlı (su ayısı, tardigrad) ne kadar zor ölüyorsa, fosilleşmiş halini bulmak da bir o kadar zor. Aslında sadece iki tanesi keşfedilip resmi olarak adlandırılmış; ta ki şimdiye kadar.

New Jersey Teknoloji Enstitüsü ve Harvard Üniversitesindeki araştırmacıların öncülüğünde yürütülen ve Proceedings of the Royal Society B bülteninde yayımlanan bir makalede, kayıtlardaki üçüncü tardigrad fosili tanımlanıyor. Dominik’te Miyosen döneminden kalma 16 milyon yıllık bir kehribarda tamamen korunmuş halde bulunan bu fosile, Paradoryphoribius chronocaribbeus (Pdo. chronocaribbeus) adıyla yeni bir cins ve tür atfedilmiş.

Fotoğraf: New Jersey Teknoloji Enstitüsü/Harvard

Yarım milimetreden biraz büyük olan örnek, günümüzde yaşayan tardigrad süperfamilyası Isohypsibioidea’nın bir akrabası biçiminde tanımlanıyor ve Senozoik dönemden (66 milyon yıl önce başlayan şimdiki jeolojik dönem) elde edilen ilk tardigrad fosili olma özelliğini taşıyor.

Araştırmacılar bu bozulmamış örneğin, şimdiye kadar bulunan en iyi görünümlü tardigrad fosili olduğunu söylüyorlar. Bu sekiz bacaklı omurgasız canlı örneğinin ağız kısımları mikron seviyesinde; iğne benzeri pençeleri ise bir insan saçından 20-30 kat daha ince detaylar ile görülebiliyor. Yeni fosil, Amerikan Doğa Tarihi Müzesinin Omurgasız Hayvanbilim Bölümünde saklanıyor.

Araştırmacılar, böyle bir keşfin 30-40 yılda bir görüldüğünü söylüyor.

Yazar: Jesse Jenkins/New Jersey Teknoloji Enstitüsü. Çeviren: Ozan Zaloğlu.