20 Milyon Yıllık Dev Kum Kurdu Fosili

Kurt yuvasının alt dikey kesiti. Fotoğraf: Yu-Yen Pan

Simon Fraser Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, bazıları iki metre kadar uzun olan büyük pusucu yırtıcı kurtların Tayvan yakınlarındaki okyanus tabanında 20 milyondan uzun süredir gezdiğini gösteren kanıtlara ulaşmış. Beş gün önce Scientific Reports bülteninde yayımlanan bulgular, araştırmacıların bu antik kurtların oyukları şeklinde tanımladığı olağandışı bir iz fosilinin yeniden yapılandırılmasıyla elde edilmiş.

Çalışmanın baş yazarı ve SFÜ Dünya Bilimleri bölümünde doktora öğrencisi olan Yu-Yen Pan’ın söylediğine göre bu iz fosili, Tayvan’ın kıyı bölgesinin yakınındaki kayalık bir bölgede bulunmuş. İz fosilleri, iknoloji olarak bilinen bir araştırma dalının parçasını oluşturuyor. “Bu canavar oyuğu, ilk bakışta beni büyülemişti” diyor Pan. “Genelde sadece onlarca santimetre uzunluğunda olan diğer iz fosilleriyle karşılaştırıldığında, bu fosil devasa boyuttaydı: Uzunluğu iki metre ve çapı iki ila üç santimetreydi. Oyuğun üst kısmı etrafında yer alan tüy benzeri özgün yapılar da eşi görülmemiş cinsten. Daha önce üzerinde çalışılan hiçbir iz fosilinde benzer özellikler görülmemiş.”

Pan ve SFÜ Dünya Bilimleri profesörü Şahin Daştgart, bu antik dev kurtların evine Pennichnus formosae adını veren uluslararası bir araştırma takımında yer alıyor. Miyosen döneminin ilk zamanlarında (22-20 milyon yıl önce), Tayvan’ın kuzeydoğusunda oluşan bir tabakada muhafaza olmuş 319 örneği inceleyen araştırmacılar, bu iz fosilin şekilsel modelini oluşturmuşlar.

Simon Fraser Üniversitesi. Ç: O.