20 Yıl Sonra NASA, James Webb Uzay Teleskobu’nun İnşasını Bitirdi

Mühendisler, tamamlanan James Webb Uzay Teleskobu üzerinde bir takım testler uygulamaya hazırlar.

Artık 2018’deki fırlatılışından önce yapılacak son testler için hazır.

Mühendisler, tamamlanan James Webb Uzay Teleskopu üzerinde bir takım testler yapmaya hazırlar.
Mühendisler, tamamlanan James Webb Uzay Teleskobu üzerinde bir takım testler yapmaya hazırlar.

20 yıl önce bilim adamları, Hubble’ın varisi olacak yeni nesil bir teleskobun montajına başladılar. Ve bir süre önce NASA mühendisleri James Webb Teleskobu’nun (JWST) en nihayetinde tamamlandığını duyurdular. 6.5m’lik aynaları ile Hubble’in neredeyse iki katı olan teleskop Ekim 2018’deki fırlatılışından önce yapılacak testler için hazır.

Space.com’un geçtiği basın toplantısında, bir astrofizikçi ve projenin kıdemli bilimcilerinden biri olan John Mather, “Bugün, teleskobumuzun bitişini kutluyoruz ve çalıştığını ispatlamak üzereyiz.”  dedi.

Hubble Uzay Teleskobunun başarısından esinlenen NASA ve onun Avrupalı ve Kanadalı meslektaşları JWST’nin tasarımı ve inşası için işbirliğine gittiler. Ortaya, Büyük Patlama’dan sonraki ilk galaksilerin doğuşunu görebilecek yeteneğe sahip Hubble’dan daha büyük ve daha güçlü bir teleskop çıktı. Yapacağı gözlemler sadece bilim adamlarının evrenin kökenini anlamasına yardım etmeyecek, ayrıca uzak gezegenlerdeki yaşam belirtilerinin araştırılmasına da olanak sağlayacak.

Teleskop, uzaydaki tüm cisimlerin yaydığı kızılötesi ışınları izleyerek evrenin perdelerini açacak ve Hubble’ın göremediği yıldızları görecek. Hafif berilyumdan yapılmış ve dış yüzeyi altın ile kaplanmış 18 büyük altıgen ayna, JWST için kızılötesi ölçümler alacak. Aynalar,  güneş ışınlarının gelmediği dünyanın arkasında yer alan ve Lagrange Noktası 2 olarak adlandırılan mutlak sıfır sıcaklığına yakın bir ortamda çalışacaklar.

Hubble’ın aksine, astronotlar, herhangi bir problemle karşılaşılması durumunda JWST’ye ulaşmaları mümkün olmayacak.

Fakat uzayda çalışacağından emin olabilmesi için NASA’nın teleskobu bir takım sıkı testlerden geçirmesi gerekiyor.

İlk olarak, Maryland’da yer alan Goddard Uzay Merkezi’ndeki bilim adamları, fırlatılış esnasındaki şartları canlandırmak amacıyla teleskobu sallayacak ve 150 desibellik şiddetli bir gürültüye maruz bırakacaklar. Daha sonra aynalar ve cihazlar, uzayın soğuk ortamına dayanabileceklerinden emin olabilmek için kriyojenik testlerin yapılacağı Houston’daki Johnson Uzay Merkezi’ne gönderilecek. Eğer testler başarılı geçerse mühendisler teleskobu uçuş bilgisayarlarının ve iletişim sistemlerinin yer aldığı uzay aracının gövdesine bağlayacak. Son olarak, James Webb Teleskobuna, hassas aletlerini Güneş’ten korumak için tenis kortu büyüklüğünde bir kalkan takılacak ve ölçümlerinin fırlatılmadan önce ayarsız olmadığından emin olmak için daha fazla testten geçecek.

Teleskobun fırlatılması için Avrupa yapımı Ariane-5 roketine yerleştirilmek üzere Fransız Guyanası’na gönderildiğinde toplam maliyetinin 10 milyon dolara ulaşması bekleniyor. Şu ana kadar teleskop, plana ve bütçeye uygun olarak ilerledi ancak bundan sonraki her bir testin de plana göre ilerlemesi gerek. Hubble’ın aksine astronotlar, fırlatmadan sonra bir problem oluşması durumunda JWST’ye ulaşamazlar. Teleskop ulaşılması zor bir yerde konumlanacak: Dünyadan yaklaşık 1,500,000 km uzaklıkta.

Artık yörüngeye oturduğunda, James Webb ve Hubble birlikte bilim insanlarına evrenin eşi benzeri görülmemiş bir görünümünü verecek.

Yazan: Knvul Sheikh