24.000 Yıl Donmuş Halde Durduktan Sonra Yaşama Dönen Tekerlekli Hayvan

Bir tekerlekli hayvan. Fotoğraf: Michael Plewka

Bdelloid tekerlekli hayvanları (rotiferler), sadece mikroskop ile görülebilen çok hücreli canlılar. Boyutlarına rağmen dayanıklı oldukları ve kurudukları, dondukları, aç kaldıkları, düşük oksijenle karşılaştıkları zaman hayatta kalabildikleri biliniyor. Bulgularını iki gün önce Current Biology bülteninde sunan araştırmacılar, bu canlıların donmaktan sağ kurtulmanın yanısıra Sibirya’daki donmuş topraklarda en az 24.000 yıl boyunca dayanıp hayatta kalabildiğini de keşfetmişler.

Rusya’nın Puşçino şehrinde bulunan Toprak Bilimlerinde Fizikokimyasal ve Biyolojik Sorunlar Enstitüsü’nün Toprak Kiroloji Laboratuvarı’nda çalışan Stas Malavin şöyle söylüyor: “Raporumuz, çok hücreli hayvanların neredeyse tamamen kesintiye uğramış metabolizma durumu olan kriptobiyoza on binlerce yıl dayanabileceğini gösteren en güçlü kanıtları sunuyor.”

Toprak Kiroloji Laboratuvarı, Sibirya’da donmuş halde duran antik topraklardaki mikroskobik canlıları izole etmek üzere özelleşmiş. Numuneleri toplamak için, en uzak Arktik bölgelerden bazılarında sondaj kulesi kullanıyorlar.

Laboratuvar, daha önce pek çok tek hücreli mikrop tanımlamış. 30.000 yıllık iplik kurduna ait bir rapor da mevcut. Yosunlar ve bazı bitkiler de buzun içerisinde binlerce yıl hapsolduktan sonra yeniden oluşturulmuş. Şimdiyse araştırmacılar, görünürde süresiz olan olağanüstü bir hayatta kabiliyeti sergileyen ve donmuş tabiatın altında geçici bir ölüm halinde duran canlılar listesine tekerlekli hayvanları da ekliyorlar.

Daha önceki bulgulara bakıldığında, tekerlekli hayvanların dondukları zaman 10 yıla kadar hayatta kaldıkları bildirilmiş. Yeni çalışmada ise araştırmacılar radyokarbon tarihleme yöntemi kullanarak, donmuş topraklardan kurtardıkları tekerlekli hayvanların yaklaşık 24.000 yaşında olduğunu tespit etmiş.

Cell Basın. Ç: O.