Minik Hayvanlar ve Büyük Yumrukları

23631208976_77dd5524b0_k

Parlak ve göz alıcı dış görünüşüyle bilinen peygamberdevesi karidesi, inanılmaz güçlü bir delme yeteneğine sahip. Araştırmacılar, peygamberdevesi karidesi gibi daha pek çok küçük hayvanın, ufacık ebatlarına rağmen bu kadar gücü nereden sağladıklarını merak ediyorlar. Bu konuda araştırma yapan, Illinois Üniversitesinden hayvan biyolojisi profesörü Philip Anderson , Journal of the Royal Society Interface Focus’ta çalışmasını yayımladı.

Çalışmanın bir parçası olarak, Anderson ve takım arkadaşları, özel olarak tasarlanmış bir yayı; okları, balistik jelatine ateşlemek için kullanıyor ve aynı zamanda her anı kamera görüntüsüne alıyorlar. Ok yüzeye çarptığında, bu etki materyal boyunca uzanan dalgalar oluşturuyor.  Okun, yüzeyi ve materyali delip geçebilmesi için, moleküler bağlarını kırmaya devam etmesi gerekiyor.

Anderson şunları söylüyor, “Hedef alınan materyal deforme oldukça, elastik enerji biriktiriyor. Belli bir noktaya geldiğinde, materyalin elastik enerjisi oku geri itmesine sebep oluyor. Eğer elastik enerji yeteri kadar büyükse, oku geri fırlatabiliyor. Yaylıların çalışma prensibinin yarısı bu tepki sayesinde gerçekleşiyor.

Oklarlardan elde edilen verilerin analizleri sonucunda araştırmacılar, bu delme gücünün kinetik enerjinin bir ürünü olup olmadığını belirleyebildiler.

Bütün Bunlar Peygamberdevesi Karidesi İçin Ne İfade Ediyor?

Anderson şöyle ifade ediyor, “Küçük hayvanların, çok az kütlelerine rağmen bir yüzeyi delip geçebilmesini mümkün kılan yollardan biri hızlarını arttırmak. Ve küçük hayvanlara bakıldığında, küçük olanların daha hızlı hareket etmeye yatkın olduğu gözlemlenebilir.

Yazara göre bu çalışmanın sonuçları; hayvanların değişik delici silahlarının saldırı yöntemini nasıl değiştirebildiği hakkında, ileriki araştırmacılara bir yol gösterici olabilir. Anderson şunları ekliyor, “Bu araştırma, bu tarz mekanik prensiplerin hayvanların evrimsel gelişimini nasıl etkilediğini açıklamak için yapılan çalışmalara iyi bir kaynak sunuyor.