5 Yıl Ömür Biçilen Buz Tabakaları, O Kadar Bile Yaşamadı

Bruce Raup/NSIDC

Bilim insanları her zaman haklı olmayı sevmez: 2017 yılında yayımlanan bir makalede, Kanada’daki Aziz Patrick Burnu buz tabakalarının yakında yok olacağını söyleyerek uyarıda bulunan araştırma takım mesela. NASA’nın en son uydu görüntüleri, araştırmacıların tahmininin maalesef gerçekleştiğini gösteriyor. Hatta, onların tahmininden bile daha hızlı bir şekilde…

Colorado Boulder Üniversitesi’ndeki Amerika Ulusal Kar ve Buz Veri Merkezi’nde (NSIDC) çalışan bilim insanları, başlangıçta Aziz Patrick Burnu buz katmanlarının beş yılda yok olacağını tahmin etmişler fakat gerçekte sadece üç yıl sürmüş.

2015 yılındaki (solda) ve 2020 yılındaki (sağda) buz tabakaları. Bruce Raup/NSIDC
Zamana göre takip edilen buz örtüsü. NSIDC

Muhtemelen birkaç yüz yıldır orada duran bu donmuş tabakalar, 1950’lerin sonunda toplamda 10 kilometre kareden daha büyükmüş. Şimdiyse küçülerek yok olmuşlar. Bu durum, tüm dünyada hız kazanan ve hiçbir duraklama işareti göstermeyen iklim değişikliğinin sonucu.

NSIDC müdürü ve coğrafyacı Mark Serreze şöyle söylüyor: “O buz katmanlarını ilk ziyaret ettiğimde, manzaranın kalıcı bir parçası gibi görünüyorlardı. 40 yıldan kısa bir süre içerisinde yok oluşlarını izlemek beni derinden etkiliyor.”

David Nield/ScienceAlert. Ç: O.