13 yıl önceki emekliliğine kadar, süpersonik Concorde iki problemden muzdaripti: yeterli sonucu verememesi ve çıkardığı sesler (bu sonik patlamalar yüzünden uçuşu yasaklanmıştı). Şimdilerde Virgin ve Airbus gibi ağırsıklet şirketler süpersonik hızlarla uğraşmayı planlıyor. NASA da düşük sesli süpersonik jet tasarımına başladı. Ama hiçbiri başarıya, şu an AS2 üzerinde çalışan Aerion Corporation kadar yakın değil.
Sessiz Yolculuk
Hava molekülleri süpersonik jete çarptığında, korkutucu bir ses patlaması olarak yere ulaşan, güçlü bir basınç meydana geliyor. Seyir hızı 1.2 Mach’a düşürüldüğünde (Concorde’un 2’ydi) yeryüzüne ulaşmadan sese engel olunacak.
Düz ve Karbon Ağırlıklı Kanatlar
Tipik süpersonik kanatlar üçgen şekli alacak şekilde biçimlenmiştir. Bu tasarım ağırlığı taşımak için avantajlıdır ama bunun yanında üretilen hava girdaplarını kanadın arkasına doğru sürükler. AS2’nin kanatları direk gövdeden çıkıyor, çok güçlü karbon liflerinin sayesinde de ince bir biçim kazanıyor. Bu sayede hava ince çizgiler üzerinden hareket ediyor ve bu sürüklenme %20 oranında azalıyor.
Sıkışma Noktası
AS2’nin 52 metre uzunluğundaki gövdesi uzatılmış bir kola şişesini andırarak kanat kısmında sıkışıyor. Bu daha pürüzsüz bir uçuş sağlarken kabin ekibi için de yeterli alana olanak sağlıyor.
Satışa Hazır Makinalar
Pahalı makinalar üretmek yerine Aerion hâlihazırda bulunabilen makinaları uyarlamayı hedefliyor. Mühendisler, büyük motorların fanlarındaki diametreleri düşürüp bu sayede verimde bir azalma meydana gelmeden çıkacak sesi standart uçak sesi düzeyine indirmeye çabalıyor.
Çeviren: Zeynep Bilgili
Isı süpersonik patlamayı engelliyor mu?