Ülkeler karbon yayılımlarını azaltmak ve iklim değişimini hafifletmek için yarışırken, yeşil taşıtlara yönelik tartışmalarda da sıklıkla yakıt verimliliğine ve elektrik ile hidrojen gibi alternatif yakıtlara odaklanılıyor. Yaygın bir görüşe göre bu geçiş ne kadar hızlı olursa, çevre için de o kadar iyi olur.
Şimdiyse Japonya’daki araba kullanımı üzerine yürütülen yeni bir çalışmada, benzinli taşıtlarda bile yakıt verimliliği iyi olan arabaları daha uzun süre kullanmaya devam etmenin, CO2 yayılımlarını (alternatif yakıtlı taşıtlara yapılan hızlı bir geçişe göre) önemli miktarda azaltabileceği gösterilmiş.
Çalışmaya önderlik eden ve Kyushu Üniversitesi İktisat Fakültesinde profesör olan Shigemi Kagawa, “Bir arabayı ne kadar çabuk değiştirirseniz, o kadar fazla CO2 yayar” diyor. “Bunun elektrikli arabalardan farkı yok çünkü yeni arabalara yönelik talep arttığında, üretim yayılımları da fırlıyor.”
Araba değiştirme, insanların ömrünün uzun olduğu fakat arabaların olmadığı Japonya’da özellikle hızlı bir faaliyet. Bir arabanın ortalama ömür beklentisi, fabrikadaki doğumundan hurdalıkta son bulmasına kadar yaklaşık on üç yıl sürüyor. Dahası; yeni bir arabaya ilk kullanıcının sahip olma süresi ortalama yedi yıl.
Bu gidişatlar, büyük oranda ada ülkesindeki seri üretime, kitlesel tüketim ekonomisine ve masraflı taşıt muayene sistemine atfediliyor. Söz konusu unsurlar yakıt bakımından daha verimli taşıtların yola çıkmasına yardımcı olabilse de, Kagawa karbon yayılımlarını en yüksek miktarda azaltmak için tedarik zincirine dikkatli şekilde bakmamız gerektiğini açıklıyor.
Çalışma Journal of Industrial Ecology bülteninde yayımlandı.
Kaynak: Kyushu Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.