Graham, biraz çekirgeye benziyor. Bu insan-boyutlarındaki heykel, güçlü ve esnek bir çift bacak tarafından desteklenen gövdesiyle bütünleşmiş bir kafaya sahip. Fakat Graham alışılmışın dışındaki oranlara sahip olsa da, vücudu kesinlikle insan. O sadece, riskli yol yaşamına hepimizden daha iyi adapte olmuş.
Graham, Avustralya hükümetinin Ulaştırma Kaza Komisyonu tarafından düşünüldü ve nasıl eksik donanımlı insanların bir araba kazasında hayatta kaldığını vurgulamak için Melbourne’lu sanatçı Patricia Piccinini tarafından tasarlandı. Piccinini, Popular Science’a gelen bir e-postada “İnsanlar araba kazalarına maruz kaldığı zaman sonlarının ne olduğu konusunda çok şey öğrendim” dedi. “Biz, yürüme veya koşma hızlarındaki düşmelerde hayatta kalmak için evrimleşmişiz, fakat arabalar dünyasında alışılmış olan hızlar için değil.”
Graham’ı yaratmadan önce, Piccinini Avustralya’nın başkenti Canberra’nın 100. yıl dönümü için yaptırılan bir sıcak hava balonu olan çok memeli Skywhale’i yapmıştır. Ulaştırma Kaza Komisyonu Medya ve İletişim Yöneticisi Emily Bogue, Popular Science’a gönderdiği e-postada “Patricia’nın çalışmalarına yaklaşırken teknoloji ve doğayı birleştirme isteği, onu bu proje için ideal sanatçı yaptı.” dedi.
Düşük hızlardaki çarpışmalarda hayatta kalabilmek için uyarlanmış bir insan tasarımı için, Piccinini bir travma cerrahı ve yol güvenliği mühendisi ile görüştü. Piccinini “Her zaman, bu hayati bölgeleri korumak için en az ne yapabilirim ya da değiştirebilirim diye sordum” diyor. “Var olan yapılar ne ve Graham’ın her zaman belirgin bir şekilde insan olarak kalabilmesi için bunun üzerine nasıl geliştirilebilir?”
Graham’ın çizimleri oluşturulduktan ve 3 boyutlu bir bilgisayar modeli geliştirildikten sonra, Piccinini ve teknisyenleri mumlu kilden tam ölçekli modelini yarattı ve bunu kalıp oluşturmak için kullandılar. Piccinini “Buradan, renklendirilen, saç ve tüyleri yerleştirilen silikon bir döküm yapıldı.” diyor. “Bu oldukça standart bir özel efekt üretim sürecidir.”
Ortalama bir insanın aksine, Graham organlarını koruyan ve kuvveti emen hava yastıklarıyla dolu bir göğüs kafesi var. Bu hava yastıklarını saran, güçlü kaburgalarıyla büyük bir göğüs kafesi. Graham’ın kafatası da kuvveti emmek için kask gibi kalın inşa edilmiştir. Bir kaza anında kafanın öne doğru hamlesini yavaşlatmak için gömülü katlanma bölgeleri de var. Yüz yağları, kulak ve (kırılmasını engellemek için düz olan) burun etrafında dolgu görevi yaparken ilave beyin omurilik sıvısı beyine yastık görevi yapar.
Graham’ın bir boynu olmadığı için boyun incinmesi veya kırılmasından doğan bir tehlike de bulunmuyor. Cildi bile bizimkilerden daha dayanıklı. Güçlü ve çok eklemli bacakları, Graham yaya iken güvenli sıçramasını sağlıyor. Eğer bir araç Graham’a çarparsa, kırıkları önleyen ve her yöne bükülmelerini sağlayan ilave tendonlar sayesinde dizleri güven altına alınır.
Bogue “Yollarımızda sıfır ölüm ve sıfır ciddi yaralanmayı hedefliyoruz böylece toplumdaki herkes neden daha güvenli araçlarda olmaları, daha güvenli yollarda ve daha güvenli süratlerde sürmeleri gerektiğini anlıyor.” diye ekledi. “Ajansımız Clemenger ile, çok savunmasız olmasaydık neye benzeyeceğimizi göstermek için bu fikri ortaya attık.”
Graham, Victoria eyaletindeki diğer galerilere seyahat etmeden önce 8 Ağustos’a kadar Victoria Eyalet Kütüphanesi’nde takılacak. Hayranları Graham’ın cildinin altına girerek adaptasyonuna daha yakından bakmak için Google’ın arttırılmış gerçeklik teknolojisi Project Tango’yu kullanabilirler.
Piccinini “En zorlu ve önemli kısmı; projenin bilimsel fikirlerin bir gösterimi olmaktan çok, duygusal ağırlığı olan bir sanat çalışması olarak kalması.” diyor. Piccinini’nin en sevdiği özelliği, Graham’ın duygu dolu gözlere sahip olması.
Graham, bazılarına kendi kırılganlığımızı yansıtırken diğerlerine sıra dışı özelliklerine bakakalma ilhamı verebilir. Piccinini, beklentisinin bunların karışımı olduğunu söylüyor. “Yine de, bu çalışmaya bakan ve ne olduğunu, neden böyle göründüğünü merak eden herkes yol güvenliği hakkında biraz düşünür.”
Özlem Çiçek