Bazen sanat gerçekliği bazen de gerçeklik sanatı taklit eder ve bazen hangisinin daha önce gerçekleştiğini kestiremezsiniz. Bu ay, geliştirdikleri Final Fantasy ve Dragon Quest gibi oyunlarla ünlenen video oyun şirketi Square Enix insan bedeninin geliştirilmesinin geleceği üzerine bir konferansa ev sahipliği yaptı. Bildiğimiz kadarıyla bu video oyunu yapan bir şirketin bir oyun konusu etrafında biyoetik konferansı organize etmek üzere yola koyulmasının ilk örneği.
İnsanı geliştirme terimi insan vücudundaki geliştirmeler için kullanılan geniş kapsamlı bir ifade. Protez kullanan, vücutlarına elektronik bileşenler yerleştiren veya daha uzun yaşayabilmek için ilaç kullanan insanlar bir anlamda kendilerini geliştiriyorlar. 23 Ağustos’ta yayınlanan Deus Ex: Mankind Divided oyununun son versiyonu “Human by Design” konferansı için bir dürtü olmuştur. Bu siperpunk rol yapma oyunu insanların gelişmişlikleri yüzünden ayrıştığı bir gelecekte geçiyor. Oyunun metal silahlı kahramanı Adam Jensen “mekanik ırkçılığın” dünyasında yaşıyor.
Geliştiriciler bu konferansı oyunun işlediği konuları kapsamlı bir şekilde ele almak ve aynı zamanda oyuncu katılımcılara gelişmekte olan biyoteknoloji etrafında dönen tartışmalardan bahsetmek için organize ettiler. Bilim kurgu türünün hedefinin bir parçası da yeni teknolojilerin insan deneyimini nasıl değiştirdiği üzerine yorum yapmaktır. Hepimiz teknolojik olarak nelerin mümkün olduğu ve bu olasılıkların toplumumuzu nasıl etkileyeceği konularında daha fazla tartışıyor ve yorum yapıyor olmalıyız. Bahsedilen şey, gerçek ve hayal gücünü sınırlarını açıkça çizmeden karıştırmak bir kitleyi bu konulara karşı tamamen kapatabilir veya daha da kötüsü yanıltabilir. Bazen paneller bir video oyunu başlangıcı gibi hissettiriyor ve karanlık bir tiyatro salonunda sanki bir video oyunu içinde yaşıyor gibi hissedebiliyorsunuz.
Zoltan Istvan, transhümanist Amerika başkan adayı, sadece bir video oyununda sahneye çıkıp insan fotosentezini savunabilirdi. Istvan, “Yeni genom düzenleme CRISPR teknolojisini kullanarak başlarının arkasında üçüncü bir göz geliştirmek isteyen arkadaşlarım var,” dedi. “Ayrıca onlar kollarının içine bitki DNA’sı yerleştirmeye çalışıyorlar ki böylece güneşe çıkıp fotosentez yapabilsinler.”
Bugün, daha iyi protezlere nasıl erişim sağlanacağı veya diğer türlü sağlık hizmetlerinin nasıl daha geniş kitlelere ulaştırılabileceği hakkında bol miktarda gerçek ve ilginç tartışmalar yer alıyor.
Human by Design konferansının önemli anları bir omurilik yaralanması yaşayan Steven Sanchez ve doğuştan bir uzvu eksik olan Cathrine Disney protezlerin günlük yaşamlarını nasıl değiştirdiği hakkında konuşmaya başlayınca ortaya çıktı. Disney bir çocuk olarak protez kollarla ilgili deneyimlerini anlattı. Protezlerin insan ellerini taklit etme girişimlerinin sadece rahatsız edici derecede kötü olmadığını aynı zamanda ağır, hantal ve sonuç olarak kullanışsız olduklarını dile getirdi.
Sanchez ve Disney motorize protezlerin hayatlarını nasıl değiştirdiğini çarpıcı bir şekilde anlattı. Disney, Open Bionics ve Deus Ex ile kendine yeni bir robotik kol tasarladı ve yeni kolun özgüvenini nasıl etkilediğini anlatırken artık insanların görmezlikten geldiği bir problem olmak yerine tüm gözlerin doğru nedenlerle üzerlerinde olduğunu söyledi.
Recai Sinekli