Tip 001A “CV-17” adlı gemi Çin’in ilk yerli üretim uçak gemisi olma özelliğini taşıyor. 2016 yılının Ekim ayında köprü üstü bölümünün tamamen kurulması ile inşaatın tamamlanması adına büyük bir adım atıldı.
Uçak gemisi, 2014 yılından beri Dalian Gemi İnşa Sanayi Şirketi’nin kuru havuzlarında yapım aşamasında. Geminin yapımında, kısa kalkış rampası gibi bazı özelliklerin Sovyet tasarımı olan Liaoning’e (önceki adıyla Varyag) benzemesinin yanı sıra, daha fazla yük taşıma kapasitesi, yeni sensörler ve optimize edilmiş uçak hangarları gibi belirgin değişikliklere de yer verilmiştir.
Geminin sancak kısmında köprü üstü (kontrol kulesi) ile birlikte radarlar da bulunuyor. Sovyet yapımı Liaoning’den baz alınarak yapılan bu bölüm o kadar büyük ki Dalian şirketi yapıyı iki parça olarak inşa etmek durumunda kalmış. Liaoning’de bulunan eski Type 346 Aktif Elektronik Dizi Radar (AESA), CV-17’de yerini daha yeni bir model olan Type 346A radarlarına bırakıp J-15 savaş uçaklarının kontrolünü ve düşman füzelerinin saptamasını sağlayacak. Tamamlanmış CV-17’nin nasıl görüneceğini, Wuhan’daki test binasından gelen yeni radarlar ile donanmış bölümler gösterecek.
CV-17’deki tüm ana inşaatların bitmesinin yanı sıra, gemiyi suya indirmeden önce, sensörlerin, elektronik parçaların, savunma sistemlerinin, uçaklar için asansör sistemlerinin ayrıca dümen ve pervane kurulumu gibi temel işlerin yerine getirilmesi gerekiyor. CV-17’nin suya iniş tarihi şimdilik 2017 ortası gibi görünüyor. Geminin göreve başlamasıyla Çin’in deniz kuvvetlerindeki gücünün ve hâkimiyetinin büyümesi hedefleniyor. Liaoning’in yıllar boyunca Çinli pilotlara verdiği eğitimler sayesinde CV-17’nin harekâta hazır duruma gelmesi beklenenden kısa sürebilir. Petrol hattında bulunan, Type 002 katapult (mancınık) ile donatılmış ve Type 003 nükleer reaktörle güç sağlayan daha gelişmiş gemilerin yanında Çin’in deniz kuvvetleri şimdilik zorlanacak gibi duruyor.
Çeviren: Cansu Umay Vardar