Ağır COVID-19 Vakalarında Antik Neandertal Parmağı

Neandertal

Yeni virüs SARS-CoV-2, 2019’un sonlarında ilk ortaya çıktığından beri bulaştığı kişilerde çeşitli etkiler meydana getiriyor. Bazı kişiler hastalığı ağır geçirirken ve bu kişilerin hastaneye kaldırılması gerekirken, diğerleri hafif belirtiler sergiliyor ve hatta hiç belirti göstermiyor.

Bir insanın ağır tepki göstermeye yönelik yatkınlığını etkileyen çeşitli unsurlar var; yaş ve diğer tıbbi durumların var olması gibi… Fakat kişinin genetiği de bu konuda bir pay sahibi. COVID-19 Konak Genetiği Girişimi tarafından geçtiğimiz birkaç ayda yürütülen araştırmalar, kromozom 3 üzerindeki bir bölgede yer alan genetik değişkenliklerin, kişilerin ağır hastalık geçirme tehlikesini artırdığını göstermişti.

Bugün Nature bülteninde yayımlanan yeni bir çalışma, bu genetik bölgenin 50.000 yıl önce güney Avrupa’da yaşayan bir Neandertal’inkiyle neredeyse birebir aynı olduğunu ortaya çıkarıyor. Yapılan ileri analizlerin gösterdiğine göre bu değişkenlikler, çapraz eşleşme yoluyla yaklaşık 60.000 yıl önce çağdaş insanların atalarına geçmiş.

Okinawa Bilim ve Teknoloji Lisansüstü Üniversitesi İnsan Evrimsel Genombilim Birimi’nin başındaki isim Profesör Svante Paabo, “Neandertallerden gelen genetik mirasın, mevcut salgın esnasında böylesi trajik sonuçlar oluşturabilmesi çok çarpıcı” diyor.

Bu genetik değişkenlikler Afrika’da neredeyse hiç görülmüyor ve en fazla Bangladeş’te görülüyor.

Okinawa Bilim ve Teknoloji Lisansüstü Üniversitesi. Ç: O.