Ağrının Beklenmedik Koruyucu Özellikleri

Fotoğraf: Pixabay

Acı ve ağrı duyusu uzun bir süredir, zararın mevcudiyetini tespit etmede ve yanlış giden bir şeyler olduğunu iletmede evrimin en güvenilir araçlarından biri olarak görülüyor. Durmamızı ve dikkatimizi vücudumuza vermemizi söyleyen bir uyarı sistemi bu.

Peki ya ağrı sadece bir alarm zilinden fazlasıysa? Ağrı, kendi başına bir koruma şekliyse?

Harvard Üniversitesi Tıp Fakültesinde (HMS) çalışan araştırmacıların öncülük ettiği yeni bir çalışmada, farelerde durumun böyle olabileceği öne sürülüyor.

Dün Cell bülteninde yayımlanan araştırma, farelerin bağırsaklarında yer alan ağrı nöronlarının, normal şartlar altında koruyucu mukus tabakasının mevcudiyetini düzenlediğini ve bağırsak hücrelerini iltihap durumlarında daha fazla mukus üretmek üzere harekete geçirdiğini gösteriyor.

Karmaşık bir sinyalleşme zincirinin adımlarını detaylı şekilde anlatan çalışma, ağrı nöronlarının kadeh hücreleri şeklinde bilinen ve mukus içeren bağırsak hücreleriyle doğrudan çapraz iletişim kurduğunu gösteriyor.

HMS’deki Blavatnik Enstitüsünde yardımcı bağışıklıkbilim profesörü olarak çalışan ve makalenin kıdemli yazarı olan Isaac Chiu, “Görünüşe göre ağrı, olası zararı tespit ettiği ve beyne sinyal gönderdiği klasik çalışma şekline göre daha doğrudan yollarla bizi koruyor” diyor. “Çalışmamız, bağırsakta ağrıya aracılık eden sinirlerin bağırsakları kaplayan civardaki epitel hücrelerle nasıl konuştuğunu gösteriyor. Bu durum sinir sisteminin, bağırsakta salt nahoş bir his sağlamanın ötesinde büyük bir rolü olduğu, bağırsak bariyerinin muhafaza edilmesinde önemli oyuncu olduğu ve iltihaplanma sırasında koruyucu bir mekanizma görevi gördüğü anlamına geliyor.”

Harvard Üniversitesi Tıp Fakültesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.