Ahtapotlar Işığı Derileriyle Algılayabiliyorlar!

Göz olmadan görmek imkansız gibi duruyor. Fakat bazı kafadan bacaklılar için mümkün! Belki detaylı bir görüşe sahip değiller fakat bazı kafadan bacaklılar derilerinde ışığa duyarlı olan opsin proteinlerini barındırıyorlar.

Journal of Evolutionary Biology dergisinde yayınlanan makalede, Kaliforniya iki noktalı ahtapot türünün ışığa duyarlı olduğunu söyleniyor, makaleyi enteresanlaştıran ise ışığa duyarlılık gösteren dokunun ahtapotun geri kalanı ile bağlantısının olmaması. Bir ahtapottan doku parçası alan bilim insanları, bu parçayı farklı ışıklara maruz bıraktılar ve tepkisini incelediler.

Ahtapotların beyinlerini ve gözlerini kullandıklarında da ışığı diğer hayvanlar kadar net algılayamadıklarını söylüyor baş yazar Desmond Ramirez. “Fakat ışık değişimini algılayabiliyorlar. Fakat derileri görüntüleri tabii ki algılayamıyor.”

Araştırma ahtapotların kamuflaj yeteneklerinin düşünülenden daha az serebral aktivite gerektirdiğini gösteriyor. Deri, beyine sinyal göndermek yerine renk değiştirme işlemini direkt olarak kendisi yapıyor. Kafadan bacaklılar noktalarını elektriği de içeren diğer uyaranlar nedeniyle de değiştirebiliyor. Aşağıdaki videoda kromatoforların elektrik uyartıları eşliğinde yaptıkları dansı izleyebilirsiniz.