Araştırmacılar Evrenin Tamamını Sanal Ortama Aktardı. Üstelik İndirebilirsiniz

Görsel: _luca/Pixabay

Gökbilim, pek çok bilime göre biraz farklı çünkü elinizdeki örnek boyutu yalnızca 1. Evren, gözlemleyebildiğimiz her şeyi barındırıyor. Bu sebeple kendi evrenimizin nasıl çalıştığını görmek isteyen gökbilimcilerin, başka bir evren bulunmadığı için birden fazla evreni inceleme şansı bulunmuyor.

Fakat evrenimize ait bilgisayar canlandırmaları oluşturabiliyorlar. Gökbilimciler canlandırma yazılımlarının farklı kısımlarını değiştirerek, karanlık madde ve karanlık enerji gibi yapıların evrenimizde nasıl rol oynadığını görebiliyorlar.

Şimdiyse alengirli bir sabit sürücünün fiyatını gözden çıkarmaya hazırsanız, bu canlandırmalardan birini cebinizde taşıyabilirsiniz.

Uchuu adı verilen bu canlandırma, evrenimizin şimdiye kadar yapılan en büyük ve en detaylı canlandırması. 9,6 milyar ışık yılı genişliğindeki bir alanda 2,1 trilyon ‘parçacık’ barındırıyor. Canlandırma, evrenin evrimini 13 milyar yıldan uzun bir zaman aralığında modelliyor. Yıldız ve gezegenlerin oluşumuna odaklanmak yerine, genişleyen evrendeki karanlık maddenin davranışına bakıyor.

Uchuu’nun detayları o kadar yüksek ki, araştırma takımı galaksi kümelerinden tekil galaksilerin karanlık madde halelerine kadar her şeyi belirleyebiliyor. Karanlık madde evrendeki maddenin çoğunu oluşturduğundan, galaksilerin oluşum ve kümelenmesine yön veren ana unsur niteliğinde.

Uchuu canlandırmasında farklı ölçeklerdeki karanlık madde dağılımları. Görüntü: İşiyama vd., MNRAS, 2021

Böylesine detaylı bir modelin oluşturulması için dev miktarda hesaplama gücü ve depolama alanı gerekiyor. Canlandırmayı oluştururken 40.000’den fazla bilgisayar ve 20 milyon işlemci saati kullanan araştırma takımı, 3 Petabayt’ı aşkın veri üretmiş.

Bu miktar, biz ölümlüler için 3.000 TB veya 3 milyon GB demek. Fakat yüksek yoğunlukta sıkıştırma kullanan bilim insanları, sonuçların boyutunu sadece 100 TB’a indirmeyi başarmış.

Bu boyut, yine de devasa miktarda veri demek. Fakat tek sürücüde saklanabiliyor.

Örneğin Nimbus Exadrive, 3,5 inçlik standart formda 100 TB sunan bir katı hal sürücüsü. Cihaz size 40.000 ABD dolarına mal olacak fakat yastık altında böyle bir nakdiniz varsa, neden onu cebinizde bir evren taşımak için kullanmayasınız?

O kadar nakdi olmayanlar, neyse ki verilere internetten ulaşabilir. Uchuu araştırma takımının ham verileri skiesanduniverses.org adresinde bulunuyor. Bu sayede sanal evrenlerini istediğiniz gibi keşfedebilirsiniz.

Yazar: Brian Koberlein/Universe Today. Çeviren: Ozan Zaloğlu.