Arkeologlar Nadir Bulunan Bir İnsansı Maymun Fosili Buldu!

Uluslararası bir araştırmacı grubu, Çin’in Yunnan vilayetindeki Miyosen sitesinde, 6.1 milyon yıl yaşında ve hemen hemen tam ve büyük ölçüde korunmuş olan Lufengpithecus lufengensis’in çocuk kafatası fosilini bulduklarını açıkladı.

Maymunların ve Homininlerin kafatası fosilleri fosil kayıtlarına göre çok nadir bulunuyor, özellikle de bebek ve çocuk olanlarının. Lufengpithecus fosili ise Eski Dünya’dan bu yana Miyosen’de kayıt edilen maymun fosilleri içerisinde sadece 2. hemen hemen tam olan çocuk kafatası fosilidir. Ve her ikisi de Yunnan vilayetinin geç Miyosen zamanından kalma katmanlarından keşfedilmiştir.

Kafatası yaşı açısından da dikkat çekicidir. Bu fosilin yaşı, insansı maymunların Avrasya bölgesinin büyük kısmında nesillerinin tükenmeye başladığı zaman olan Miyosenin son evresine yakın bir tarihte yaşadığını göstermektedir.

“Shuitangba’da bulunan fosil, son yıllarda gün ışığına çıkarılan geç Miyosen fosilleri içerisinde en önemli koleksiyonlardan birini oluşturmaktadır çünkü onlar yeryüzü tarihinin kritik bir geçiş dönemini temsil etmektedir” diyor Pennsylvania State Üniversitesi’nden Prof. Nina Jablonski, Chinese Science Bulletin dergisinde yayımlanan makalenin ikinci yazarı ve sözlerine devam ediyor, “bu makalede yer alan insansı maymun, Miyosen Epoku’nda Dünya’nın tropik-altı ve tropik olan geniş bir kısmını kaplayan verimli tropikal ormanlarının tipik bir örneğidir. Öte yandan maymun ve bazı diğer daha ufak memeliler, daha yakın zamanlardan kalma, daha sezonsal hayvanların örnekleridir.”

“Yaşayan insansı maymunlarda, yeni bulunan fosil gibi, aynı gelişme aşamasında olan bireylerin beyin anatomisi yetişkin bireylerle benzer özellikler gösteriyor. Bu nedenle, bilim insanları, bu yeni gelen fosil her ne kadar çocuk kafatası olsa da, araştırmacılara Lufengpithecus lufengensis’e ait en iyi kafatası anatomisini verebiliyor. Lufengpithecus’un nerede ve ne zaman yaşadığına kısmen bağlı olarak, şu an Güneydoğu Asya’da sınırlanmış fakat Buzul Çağı’nda Güney Asya’da da yaşamış olan nesli tükenmemiş orangutanların soy ağacından olması gerektiği düşünülüyor” diyor Arizona State Üniversitesi’nden Dr. Jay Kelley.

Fakat Lufengpithecus kafatası yaşamakta olan orangutanlarla çok az benzer özellikler göstermekte ve özellikle orangutan kafatası olarak teşhis edilmesi için gereken hiçbir temel özelliği taşımamakta. Lufengpithecus’un Avrasya maymunlarından son kurtulan bireylerden olduğu görülmekte, fakat henüz bir netlik yok.