Atakama Çukuru’nda Keşfedilen Yeni Balık Türü

Paraliparis selti. Fotoğraf: Newcastle Üniversitesi

Uluslararası bir araştırma takımı, 2018 yılında Atakama Çukuru’nda inceleme yürütmüş. Geniş bir çukur olan bu jeolojik yapı, Güney Amerika’nın batı kıyısı boyunca And Dağları benzeri bir vadinin su altındaki haline benziyor. Newcastle Üniversitesinde çalışan bilim insanlarının da içerisinde bulunduğu araştırma takımı, kamera ve yem tuzakları barındıran serbest düşüşlü araçlar kullanarak denizin derinliklerinde yaşayan seyrek canlılardan örnek toplamış. Newcastle Üniversitesinden getirilen iki iniş sistemiyle, üç tip derin salyangoz balığı kaydedilmiş. Bunlardan biri diğerlerine hiç benzemiyor.

6.000 ila 7.000 metre derinlikte görülen bu ufak mavi balık, derin deniz çukurunda yaşayan diğer salyangoz balıklarına hiç benzemiyor. Büyük gözleri ve çarpıcı rengiyle, çok daha sığ sularda bulunan diğer salyangoz balıklarını andırıyor. Araştırma takımı, bu yeni türün salyangoz balığı familyasında nerede durduğunu görmek için mikrobilgisayarlı tomografi (mikro-CT) adı verilen 3 boyutlu bir X-ışını yöntemi ile DNA barkodlaması kullanmış.

Yeni türün Atakama Çukuru’nda ayrı bir kolonici gibi durduğunu keşfeden araştırma takımı şaşkınlığa uğramış. Yeni tür, Paraliparis cinsinin bir üyesine ait. Bu cinsin türleri, Antarktika’nın Güney Okyanusu’nda özellikle bol bulunuyor. 2.000 metreden daha yüksek derinliklerde ise nadiren görülüyorlar. Cins, derin deniz çukuru bölgesinde ilk defa görülmüş.

Araştırma takımı yeni türe, Atakama Çölü’nün yerli halkına ait Kunza dilinde mavi anlamına gelen Paraliparis selti adını vermiş. Bulgular Marine Biodiversity bülteninde yayımlandı.

Kaynak: Newcastle Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.