Ay’da Kütleçekim Dalgaları İçin Gözlem İstasyonu

Ay yüzeyindeki kütleçekim dalgası gözlemevinin kavramsal tasarımı. Canlandırma: Karan Jani

Vanderbilt Üniversitesi’nde çalışan fizikçi Karan Jani, Ay yüzeyinde kütleçekim dalgalarını gözlemlemek için altyapı kurulmasına yönelik ilk önerinin yapıldığı bir dizi çalışmaya öncülük ediyor. Evrimbilim İçin Ay’da Kütleçekim Dalgası Gözlemevi (GLOC) şeklinde adlandırılan bu deneyde, Ay’daki ortam ve Ay’ın yermerkezli yörüngesi kullanılarak evrenin tüm gözlemlenebilir hacminin neredeyse yüzde 70’inde kara deliklerin, nötron yıldızlarının ve karanlık madde adaylarının birleşmesi analiz edilebilir.

“Ay’daki doğal koşullardan faydalanarak, kütleçekim dalgalarının en zorlu tayflarından birinin Ay yüzeyinden daha iyi ölçülebileceğini gösteriyoruz. Bunun Dünya’dan veya uzaydan yapılması imkansız görünüyor” diyor Jani.

Harvard Üniversitesi’nde bilim profesörü olan Avi Loeb şöyle aktarıyor: “Ay, nihai kütleçekim dalgası gözlemevi için ideal bir zemin sunuyor çünkü ne atmosferi, ne de fark edilir derecede sismik gürültüsü var. Dünya’daki lazer girişimölçerlerinde bunları büyük masraflarla azaltmamız gerekiyor. Ay’da kurulacak bir gözlemevi, beklemediğimiz kaynakların keşfedilmesinde eşi görülmemiş bir hassasiyet sağlayacaktır. Ayrıca bize, yeni fizik kuralları hakkında bilgi verebilir. GLOC, Ay yüzeyinde bilim tacının mücevheri olabilir.”

Çalışma Journal of Cosmology and Astroparticle Physics bülteninde yayımlandı.

Marissa Shapiro/Vanderbilt Üniversitesi. Ç: O.