Az Uyku Alzheimer’ı Tetikliyor Olabilir!

Son yıllarda bilim insanları Alzheimer ve uyku arasındaki bağlantıyı anlamak adına önemli mesafeler kat etti. Şimdi ise Oregon Sağlık ve Bilim Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı beynin uyku esnasındaki anahtar süreci gözlemlemeyi başardı.

Bulgulara göre kesintili uyku desenleri bazı kişilerde Alzheimer’ın başlangıcındaki sorunları yaşamalarına yol açarken, bazılarında hafıza kaybıne vebilişsel kabiliyetlerde problemlere yol açıyor. Bunun ana sebebi, amiloyid plakların oluşması ve bu Alzheimer’a yol açan en önemli probemlerden birisi. Son beş yılda yapılan birçok araştırmada da düzenli uyumayan insanların beyninde amiloyid plak birikiminin fazla olduğu gösterilmişti.

Araştırmacılar yavaş yavaş düzensiz uykunun neden beyinde zehir etkisi yaptığını anlamaya başladı. Teorilerden bir tanesi, uykunun amiloyid plaklar için adeta ilaç olduğu ve onları yıktığı. Ancak henüz bilim insanları bundan emin değil.

Uykunun önemini anlamak için Oregon üniversitesindeki araştırmacılar uyku esnasındaki kişilerin beyinlerini görüntülemeyi denemeyi düşünüyor. Bunun için süper hassas MRI cihazı kullanmayı planlıyorlar. Eğer deney planladıkları gibi giderse, Alzheimer ve uyku ilişkisinin çözlümesi için büyük bir adım atılmış olacak.