Bakteri Yığınları, Gezegenden Gezegene Yaşam Yayabilir

Uluslararası Uzay İstasyonu'nda deneyin yürütüldüğü kısım. JAXA/NASA

Gökbilimciler onlarca yıldır, mikropların uzay boşluğunda rüzgardaki polenler gibi sürüklenerek, yaşamın tohumlarını evrene dikebileceğini düşünmüştü. Japoncada ‘karahindiba’ anlamına gelen “Tanpopo” adlı astrobiyoloji görevinden gelen yeni araştırma, mikropların bunu gayet de yapabileceğini öne sürüyor. Bu sayede evrendeki yaşam, daha önce zannedilenden çok daha yaygın hale gelebilir.

Yeni tezin baş yazarı, Tanpopo görevinin baş araştırmacısı ve Tokyo Üniversitesi’nde mikrobiyolog olan Akihiko Yamagişi, “Yaşamın kökeni, insanoğlunun en büyük gizemi” diyor. Yamagişi’nin söylediğine göre başında bulunduğu araştırma takımı, mikropların eğer yığınlar halinde bir araya gelirlerse, Mars’tan Dünya’ya yapılan bir yolculukta uzayın tehlikelerinden korunmadan hayatta kalabileceklerini göstermiş.

Bunu yapmak için de, deneylerini uzaya götürmüş ve karadaki yaşamın, bu sert ortama direnip direnmeyeceğini görmek istemişler. Normalde boşluk, oksijen eksikliği, morötesi ışınım ve uç noktadaki sıcaklıkların yaşamı engellemesi beklenir. Çarşamba günü Frontiers of Microbiology bülteninde yayımlanan yeni çalışmada astrobiyologlar, Uluslararası Uzay İstasyonu’ndaki özel bir bakteri tipinin tam üç yıl boyunca bu sert uzay koşullarında nasıl hayatta kaldığını bildiriyorlar. Yapılan deneyde, bakteri yığınının en üst katmanındaki mikroplar morötesi ışınlardan kızarmış. Fakat alttaki mikropların çoğu, en azından kısmen de olsa hayatta kalmış. Araştırmacılara göre 1 mm kalınlığındaki bir bakteri tabakası, 8 yıl kadar yaşayabilir. Bu da Mars’tan Dünya’ya yapılacak yolculuk için yeter de artar bile.

Paola Rosa-Aquino/Popular Science. Ç: O.