Bakterileri Hayatta Tutan Protein Kanallarının İç Yüzü

Bir nanodiske gömülü (gri) MSCS kanal proteini (pembe) ve onunla ilişkili lipitler (koyu yeşil, açık yeşil, kırmızı). Görüntü: Rockefeller Üniversitesi

Neredeyse tüm bakteriler, aynı emniyet supaplarına bel bağlıyor: Basınç altında aniden açılan ve hücre içeriklerini bir sel gibi dışarı çıkaran protein kanallarına. Bakterilerin sınırları zorlayacak kadar gerildiklerinde patlayıp ölmesini önleyen bu özellik, son bir gayret ve bir güvenlik mekanizması niteliğinde. Eğer bu protein kanallarının nasıl çalıştığı anlaşılırsa, antibiyotik ilaçlar bu kanalları istendiği zaman açacak şekilde tasarlanabilir ve pek çok türde ortak olan bir sel kapısı kullanılarak, bakterinin yapı maddeleri dışarı akıtılabilir.

Fakat bu kanalları laboratuvarda işletmek zor. Üstelik bu kanalların tam olarak nasıl açılıp kapandığı, alt geçirgen bir duruma nasıl girdiği ve mekanik kuvvetlerin etkisi altında hassasiyeti azalan bir hale nasıl geçtiği pek anlaşılmış değil. Şimdiyse Rockefeller Üniversitesi Thomas Walz laboratuvarında yürütülen yeni bir çalışma, bu kanalları etkinleştirip görselleştirmenin yeni yöntemini sunuyor ve işlevlerini açıklamayı mümkün hale getiriyor. Bakterilerdeki önemli membran proteinlerine ışık tutan yöntem, insanlarda bulunan benzer kanalların daha iyi anlaşılmasını da sağlayabilir.

“Aslında protein kanalının bir dizi işlevsel aşamadan geçtiği tüm döngüleri görebiliyoruz” diyor Walz. Çalışma Nature bülteninde yayımlandı.

Rockefeller Üniversitesi. Ç: O.