Bakterilerle Sanat!

biohacks_bacteria-brain
Bakteriden beyin görüntüsü Berman polistren levha üzerinde, insan beyninin Epifiz ve Hipofiz bezlerini kırmızı ve camgöbeği renklerini üreten bakterilerle boyadı. Parlak görünmeleri için de bir UV ışık kutusu üzerinde sergiledi.

Tıbbi illüstratör Sarah Berman floresan proteinlerini, Parsons Tasarım Okulu’nda (Parsons School of Design) aldığı biyo-sanat sınıfında öğrendi. Bakterilerin genetiğini değiştirdiği zaman, bakteriler morötesi ışık altında parlıyordu. Berman kendi bakteri kültürünü oluşturup, onları kullanarak sanat yapmaya karar verdi. Berman, “Bir sanatçı olarak, insanların önceden ilgi duymadığı şeylere karşı isteklerini uyandıracak türden şeyler üretmeyi seviyorum” dedi.

Fotoğraf-altı yazısı: Sarah Berman; tıbbi illüstratör Sarah Berman genetiği değiştirilmiş bakterileri boya olarak kullandı.

Berman, Brooklyn’de kamuya açık bir biyo-laboratuvarı olan Genspace’te, floresan proteinleri barındıran bir DNA’yı bir koli basili suşuna aktararak kendi “boyasını” üretti. Ayrıca genetiği değiştirilmiş bakterileri karıştırarak farklı tonları da üretebileceğini fark etti. Dört aylık denemelerden sonra, Berman yeşil, kırmızı, sarı veya camgöbeği renklerinden oluşan bir palet seçti. Mayıs 2015’teki bitirme tezinde, insan endokrin sisteminin resmini oluşturmak için büyük plastik levhalara bakterileri yaydı. Ama gerçek tabloların aksine, Berman’ın bakterileri petri kabından ayrılır ayrılmaz ölmeye başlıyorlar ve tablo tamamen görünmez hale geliyor.

biohacks_bacteria-thymus
Timüs; Berman’ın insan timüs bezi illüstrasyonu kırmızı ve yeşil renk üreten bakteriler ile polistiren levha üzerinde UV ışığı paneli altında oluşturuldu.

Semih Yegen