Balık Kokusu Bazı İnsanlara Daha Hafif Geliyor. Sebebi İse Genler

Mattia Astorino/Unsplash

Pek çok insan için balık kokusu, oldukça güçlü ve tatsız bir koku. Fakat geçen hafta Current Biology bülteninde yayımlanan bir makaleye göre bazı insanlar, balık kokusunun yoğunluğunu azaltan ve mutasyon içeren özel bir gene sahip. İnsanlardaki koklama genlerine yönelik yapılan en büyük genom çaplı ilişkilendirme çalışması olan bu araştırmada, İzlanda’da yaşayan 9.000’in üzerinde insan koklama testine tabi tutulmuş. Sonuçlar, insanların meyankökü ve tarçın kokularını ayırt etme kabiliyetlerinde de farklılıklar bulunduğunu gösteriyor.

İzlanda’nın başkenti Reykjavik’teki deCODE Genetik şirketinde çalışan Rosa Gisladottir, şöyle söylüyor: “Genlerimizde balık, meyankökü ve tarçın kokularını algılama ile tanımlama şeklimizi etkileyen dizilim değişkenlikleri olduğunu keşfettik. Koku duyumuz, tat algılamada çok önemli olduğundan; bu değişkenlikler muhtemelen bu kokuları içeren gıdaları sevip sevmediğimizi etkiliyor.”

Araştırmacılar, insanların kokuları 855 koklama geniyle kodlanan koklama almaçlarına göre algıladıklarını biliyorlar. Fakat insanlardaki bu genlerin yaklaşık yarısının işlevsiz olduğu ve bizleri, yaklaşık 400 koklama geninden oluşan nispeten ufak bir repartuarla bıraktığı düşünülüyor. İnsanların neden bu kadar fazla koklama geni kaybettiği hâlâ bilinmiyor. Ayrıca, bu genlerdeki değişkenliklerin, insanların koku duyuları arasındaki farklılıkları nasıl etkileyebildiği de çok iyi anlaşılmış değil.

Cell Basın. Ç: O.

1. Bizim evde eşim ve çocukları balık severler ama ben balık kokusundan ve balık yemekten öyle nefret ediyorumki inanın kusasım geliyor acaba bu durumun düzeltilmesi mümkünmüdür?