Betelgeuse’in Gizemli Sönükleşmesine Neyin Sebep Olduğu Nihayet Biliniyor

NASA/ESA/E. Wheatley, STScI

Geceleyin gökyüzündeki en parlak yıldızlardan biri olan Betelgeuse’in ani sönükleşmesi, araştırmacıların dün söylediğine göre yıldızın yüzeyinden çıkan bir toz bulutundan kaynaklanıyor olabilir.

Orion takımyıldızında yer alan yıldızın geçtiğimiz Ekim ayında parlaklığını kaybetmeye başlaması, o zamandan beri yıldız gözlemcilerini büyülemişti. Bazı uzmanlar, bunun bir süpernova patlamasını müjdelediğini öne sürmüştü.

Fakat Hubble teleskobuyla çalışarak yıldızın yüzeyinden süper sıcak plazma çıktığını gören araştırmacılar, artık daha net bir resim elde etmişler. Bu plazma, atmosferin dış katmanlarında soğumuş ve nihayetinde toza dönüşmüş.

Sanatçının toza dair izlenimi. ESO, ESA/Hubble, M. Kornmesser

Avrupa Uzay Ajansı, yaptığı bir açıklamada “Bu sürecin sonucunda ortaya çıkan bulut, yıldızın yüzeyinin yaklaşık çeyreğinde ışığı engelliyor” diyor ve yıldızın aradan geçen zamanda normal parlaklığına döndüğünü ekliyor.

Birleşik Devletler’deki Harvard-Smithsonian Astrofizik Merkezi’nde çalışan baş araştırmacı Andrea Dupree şöyle aktarıyor: “Hubble ile birlikte, oluşan toz yıldızın soluk görünmesine sebep olmadan önce yıldızın görülebilir yüzeyini terk eden ve atmosfer boyunca giden maddeyi görebiliyoruz”

Hubble teleskobuyla görülen Betelgeuse’in yüzeyi. Andrea Dupree/Harvard-Smithsonian CfA, Ronald Gilliland/STScI, NASA ve ESA

“Yıldızın güneydoğusundaki kısmında yer alıp dışa doğru hareket eden yoğun ve sıcak bir bölgenin etkisini görebiliyoruz.”

Fransa Haber Ajansı/Ç: O.