Beyin Hastalıklarında Yapılan Araştırma, Cinsiyetler Arasındaki Farkları Ortaya Koyuyor

Çizim: dollyheidi/Vecteezy

Alzheimer ve Parkinson gibi beyin hastalıkları, erkekler ile kadınları farklı etkiliyor. Araştırmacılar meslektaşlarını, bu hastalıkların tedavisini araştırırken söz konusu farklılıkları hatırlamaları konusunda uyarıyor.

Maryland Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar dün APL Bioengineering bülteninde yayımladıkları yeni çalışmada, hastaların beyin hastalıklarının yanısıra multipl skleroz, motor nöron hastalığı ve diğer beyin bozukluklarına verdiği tepkide cinsiyet farklılıklarının bir takım roller oynadığını öne süren ve sayıları giderek artan araştırmaları vurguluyorlar.

Üniversitenin Vasküler Kinetikleri Laboratuvarı’nın müdürü Alisa Morss Clyne, bu gelişmenin henüz birkaç yılda yaşandığını söylüyor.

“20 yıldır damar hücreleri üzerinde çalışıyorum ve belki de yaklaşık beş sene öncesine kadar bana hücrelerimin cinsiyeti önemli mi diye sorsaydınız, hayır derdim” diyor Clyne. Clyne daha sonra, verilerin “her yerde” ortaya çıktığı zor bir çalışma yürütmüş.

“Hücre verisini cinsiyete göre ayırdık ve her şey anlam kazandı” diyor Clyne. “Bir aydınlanma yaşamış ve bunun üzerinde çalışmamız gerektiğini anlamıştım.”

2020 yılı itibarıyla, Amerika’da tahminen 5,8 milyon kişiye Alzheimer teşhisi, 1 milyon kişiye Parkinson teşhisi, 914.000 kişiye multipl skleroz ve 63.000 kişiye motor nöron hastalığı teşhisi konmuş durumda. Bu hastalıklar, beyindeki hücreler ile sinir sisteminin çalışmayı bırakıp en sonunda ölmesiyle gerçekleşiyor.

Söz konusu değişimler, kan-beyin bariyeri adı verilen bir engelin yıkımıyla ilişkilendiriliyor. Hücrelerden oluşan bu sınır, kan dolaşımındaki yanlış molekül tiplerinin beyne girmesini ve ona zarar vermesini önlüyor.

Yayımlanan araştırmalar, erkeklerin ve kadınların kan-beyin bariyerlerinde farklılıklar olduğunu gösteriyor. Bu araştırmalardan bazıları, kadınlardaki bariyerin erkeklere göre daha güçlü olabileceğini ve erkekler ile kadınlardaki bariyerlerin farklı yapılarda olup farklı davrandıklarını gösteriyor.

Amerikan Fizik Enstitüsü. Ç: O.

1. Unutkanlik ve hafiza zayifligi bzi durumlarda hepimizin. sikayet ettigi bir durumdur hafiza depomuza kaldirma kapasitesinin ustunde yuklenmesiyle ilgili olabilir. Surekli beynimize uyaran yuklrndigi durumlarda ; internet , cep telefo u, tv gibi bilgiyi geri cagirmakta sorun yasayabiliriz . ;Bazen de kisi mutsuz oldugu doneme ait kayitlari farkinda olmadan siler .
    Bunu onlemek icin beslenmye dikkat etmek gerekiyor. Flavonidleri yuksek olan besinler.YSRARLANILABILECEK ise BITKI CAYLARI A ADACAYI, YESIL CAY, KSHVE, MEYVE CAYLARIDIR