Beyindeki Önemli Bir Bölge, İnsanlar Okuma Kabiliyeti Edinince ‘Geri Dönüştürülmüş’

Carolyn V/Unsplash

İnsanlar, okuma ve yazma sistemlerini yalnızca son birkaç bin yıl içerisinde geliştirmeye başladı. Okuma kabiliyetlerimiz, bizi diğer hayvan türlerinden ayırdı ancak birkaç bin yıl, beyinlerimizin özel olarak okumaya ayrılmış yeni alanlar evrimleştirmesi için çok kısa bir zaman dilimi.

Bazı bilim insanları bu becerinin gelişimini açıklamak üzere, esasında başka amaçlar için evrimleşmiş beyin bölgelerinin okuma için “geri dönüştürüldüğünü” ileri sürüyor. Örnek olarak; görsel sistemin nesne tanımak üzere özelleşmiş bir parçasının, yazım işleme adı verilen (yazılmış harf ve kelimeleri tanıma kabiliyeti) önemli bir okuma bileşeninde kullanılmak amacıyla değiştiğini öne sürüyorlar.

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’ndeki sinirbilimcilerin yürüttüğü ve dün Nature Communications bülteninde yayımlanan yeni bir çalışma, bu hipoteze dair kanıtlar sunuyor. Bulgular, nasıl okunacağını bilmeyen insan dışı primatlarda dahi; inferotemporal korteks adı verilen bir beyin bölgesinin, kelimeler ile anlamsız kelimeler arasında ayrım yapmak veya bir kelimeden belirli harfleri çıkarmak gibi görevleri gerçekleştirebildiğini öne sürüyor.

Anne Trafton/Massachusetts Teknoloji Enstitüsü. Ç: O.