Bilim İnsanları, 15 Trilyon Atomu Birbirine Doladı

Shutterstock

Fizikçiler, kuantum dolanıklığı adı verilen tuhaf bir olguyla 15 trilyon atomu birbirine bağlayarak yeni bir rekor kırdı. Söz konusu bulgu, uzay-zamanda meydana gelen ve kütleçekim dalgaları adı verilen dalgalanmaları; hatta evrene yayıldığı düşünülen karanlık maddeyi tespit etmek için daha isabetli algılayıcılar oluşturma yönünde büyük bir devrim niteliği taşıyor.

Albert Einstein’in “belli bir mesafede gerçekleşen hayalete benzer faaliyet” sözüyle bilinen kuantum dolanıklığı, bir veya daha fazla parçacığın birbirine bağlandığı ve parçacıklardan biri üzerinde gerçekleştirilen faaliyetlerin, ne kadar uzakta olursa olsun diğerlerini de anında etkilediği bir süreç. Dolanıklık, kuantum bilişim ve şifrebilim gibi yeni yeni ortaya çıkan pek çok teknolojinin merkezinde yatıyor.

Dolanıklık durumlarının kırılgan oldukları biliniyor. Kuantum bağları, içeride meydana gelen en ufak titreşimde veya dış dünyadan müdahale ile kolayca kopabiliyor. Bu sebeple bilim insanları, atomların birbirlerine sıçramaması için en soğuk koşullarda deney yapmaya çalışıyor. Fakat bu yeni çalışmada araştırmacılar, tipik bir kuantum deneyinin milyonlarca katı sıcaklığa erişmiş.

Tim Childers/ScienceDaily. Ç: O. Z.