Bilim İnsanları: Dünya Kesinlikle Bir İklim Krizinin Ortasında

Deniz buzu. Fotoğraf: Kim Bernard

Uluslararası bir araştırma koalisyonu, dün yayımlanan yeni raporunda Dünya’nın yaşam belirtilerinin kötüleşerek, “insanlığın mutlak surette bir iklim buhranıyla” karşı karşıya olduğu noktaya kadar geldiğini aktarıyor.

“Dünya Çapındaki Bilim İnsanlarının İklim Buhranı Uyarısı 2022” başlığını taşıyan ve BioScience bülteninde yayımlanan raporda, yazarların iklim değişimini takip ederken kullandığı gezegene ait 35 yaşam belirtisinin 16’sının rekor seviyeye ulaştığı belirtiliyor.

Raporun yazarları olağanüstü ısı olaylarının daha sık yaşandığını, yangınlar sebebiyle dünya genelindeki ağaç örtüsü kayıplarının arttığını ve sivrisinek kaynaklı dang virüsünün daha sık görüldüğünü gösteren yeni verileri paylaşıyor.

Araştırmacılar ayrıca COVID-19 salgınındaki sokağa çıkma yasaklarından sonra fosil enerji tüketiminde (fosil yakıtları azaltma vaatlerinin çoğalmasına rağmen) büyük artışlar olduğunu ve atmosferdeki karbondioksit seviyelerinin rekor kırarak, milyon başına 418 parçaya ulaştığını belirtiyor.

Oregon Eyalet Üniversitesi Ormancılık Fakültesinde çalışan profesör William Ripple ve doktora sonrası araştırma görevlisi Christopher Wolf, yeni raporun baş yazarları. Ripple, beş yıl önce de BioScience bülteninde “Dünya Bilim İnsanlarının İnsanlığa Uyarısı: İkinci Bildiri” başlığını taşıyan ve 184 ülkeden 15.000’i aşkın bilim insanının imzaladığı bir makale yayımlamış.

“İklim felaketlerindeki yıllık artışlardan görebildiğimiz üzere, günümüzde büyük bir iklim krizinin ortasındayız” diyor Wolf. “Yaptığımız şeyleri yapmaya devam edersek, çok daha kötüleriyle karşılaşacağız. İklim ve çevresel karar süreçlerine yönelik araştırmaya dayalı yaklaşımları savunmada diğer bilim insanlarının da bize katılmasını rica ediyoruz.”

Yazar: Steve Lundeberg/Oregon Eyalet Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.