Bilim İnsanları, Yaşamın İşaretlerini Helikopterden Tespit Edebiliyor

İşaretleri tespit eden FlyPol cihazının yer aldığı helikopter. Fotoğraf: Lucas Patty

Diğer gezegenlerde yaşam tespit etme yolunda önemli bir dönüm noktasına ulaşmış olabiliriz: Bern Üniversitesi ve İsviçre PlanetS Ulusal Araştırma Liyakati Merkezi (NCCR) öncülüğünde çalışan bilim insanları, yerden birkaç kilometre yükseklikte uçak bir helikopterden yaşayan tüm canlıların sahip olduğu kilit bir moleküler özelliği tespit etmişler. Bu ölçüm teknolojisi, Dünya’nın uzaktan algılanmasına yönelik yeni fırsatlara da kapı aralayabilir.

Sol ve sağ eller, birbirini neredeyse bir ayna gibi mükemmel şekilde yansıtıyor. Fakat ne kadar bükülüp döndürülseler de, birbirlerinin yerine geçemiyorlar. Bu yüzden sol eldiven, sağ eldivene uymuyor. Bilimde ise bu özelliğe kiralite adı veriliyor.

Tıpkı ellerin kiral olması gibi moleküller de kiral olabiliyor. Aslında DNA gibi canlı organizmaların hücrelerinde bulunan çoğu molekül kiral. Fakat yaşamın molekülleri, genelde sağ ve sol olarak çift halinde gelen ellerden farklı şekilde; neredeyse sadece ya “sol elli”, ya da “sağ elli” türlerinde ortaya çıkıyor. Araştırmacılar, bunların homokiral olduğunu söylüyor. Durumun neden bu şekilde olduğu henüz belli değil. Fakat bu moleküler homokirallik, yaşamın özgün bir niteliği; yani biyoimzası.

Şimdiyse Bern Üniversitesi ve NCCR öncülüğünde çalışan uluslararası bir araştırma takımının yürüttüğü MERMOZ projesinde, söz konusu imza 2 kilometrelik bir uzaklık ve 70 km/s’lik bir hız ile tespit edilebilmiş. Astronomy and Astrophysics bülteninde yayımlanan araştırmanın eş yazarı ve Bern Üniversitesi’nde çalışan MERMOZ projesi başkanı Jonas Kühn şöyle aktarıyor: “Buradaki esas gelişme, söz konusu ölçümlerin hareket eden, titreşen bir platformda yapılması ve bu biyoimzaları halen saniyeler içerisinde tespit etmiş olmamız.”

Bern Üniversitesi. Ç: O.