Bilim İnsanlarından Erimeyen Dondurma

Tam da yaz biterken…

Bir çırpıda eriyen dondurmanız akmasın diye külahın yanlarını yalama günleri tarihe karışıyor. İskoçya’daki Edinburg Üniversitesi’nden yapılan basın açıklamasına göre bilim insanları dondurmanın erimeden daha uzun süre dayanmasını sağlayacak doğal bir protein buldular.

Herkesin bildiği gibi dondurma en basit haliyle şeker ve sütten oluşur. Ama katılaşmasını sağlayan başka bileşenler de vardır. Bunlar genelde yağ (sıvı yağ), hava kabarcıkları ve buz kristalleridir. Araştırmacıların keşfettiği BsIA adlı protein bu üçünü de kaplayarak buzun erimesini, havanın kaçmasını yavaşlatıyor. Proteinle ilgili bu yıl yayımlanan bir çalışmada araştırmacılar BsIA için, içindeki her şeyi biraz daha uzun süre koruyan ince bir tabaka ya da bir hidrofobik “yağmurluk” benzetmesi yapıyor. Bu özellik, dondurmayı uzun süre buzlukta tuttuğunuzda büyük buz parçalarının oluşmasını da engelliyor.

BsIA toprakta yaygın olarak bulunan Bacillus subtilis bakterisinden elde ediliyor ve halihazırda bazı gıdalarda bulunuyor. O yüzden proteinin dondurmaya eklenmesi sentetik bileşenlerde olduğu gibi uzun vadeli sağlık sorunlarına yol açmayacak.

Araştırmacılar BsIA’nın sadece dondurmaya değil, çikolatalı mus ya da mayonez gibi yağ oranı fazla olan ürünlere katılarak yağ ve şeker içeriğini azaltabileceğini söylüyor.

Araştırmacılar bu yeni bileşenin dondurmanın tadını nasıl etkileyebileceğini ya da dondurma yeme keyfine nasıl etkide bulunacağını belirtmiyor. Çikolatanın erime noktasını değiştirdiklerinde bu bir soruna yol açmıştı. Kimse tadını sevmedikten sonra erimeyen dondurmanın ne anlamı var? Fakat denemek için çok beklemeniz gerekmeyebilir. BsIA’lı dondurmanın üç ila beş yıl içinde çıkması bekleniyor.