Biraz Şekerle Yararlı Bakterileri Bağırsaklara Yerleştirmek Mümkün

mit-probiotic-drug

Bağırsak floranızı, yani sindirim yolunuzda bulunan mikroorganizmaları yenilemek için daha iyi bir zaman olmamıştır. Bakterilerinizi bir hap içerisinde alabilir, onları “buttery spread” (bir çeşit probiyotik yağ) ile yiyebilir, “blue straw” (probiyotik bir sıvı) aracılığıyla içebilirsiniz, veya bunları direkt olarak içinize yerleştirecek bir doktor edinebilirsiniz. Fakat birçok kişinin son fikirden hoşlanmamasından dolayı, araştırmacılar oral yolla yardımcı bakterilerin alımı ve bunların bağırsaklarınıza ulaştığından emin olmak için de daha iyi yollar üzerinde çalışıyorlar.

Problem şu; bugünkü probiyotiklerin içerisindeki çoğu bakteri, bağırsaklara kadar ulaşamıyor. Mide asidimiz en dayanıklı bakteriler dışındaki bütün bakterileri öldürüyor. Reçetesiz satılan probiyotikler Gıda ve İlaç İdaresi (FDA) tarafından düzenlenmediği için, bir hapın içerisinde kaç canlı bakteri bulunduğuna dair herhangi bir kesinlik bulunmuyor. Bu sebeple 2012 yılında hemen hemen 4 miyon insan bunları kullanmayı bırakmış.

Yine de teknik olarak, yardımcı bakterilerin sindirim yoluna alınması pek çok insana yardımcı olacaktır. Probiyotiklerin yardımcı olabileceği rahatsızlıklar içerisinde; mide ve bağırsaklarla ilgili rahatsızlıklar, alerjiler ve karaciğer rahatsızlığı bulunuyor. Mesela, Clostridium difficile adındaki bakterinin yol açtığı mide ve bağırsak enfeksiyonlarının tedavisi için, fecal transplant denilen sağlıklı bir bireyin dışkısındaki bakterilerin hasta bireye yerleştirilmesi işleminde bu teknik kullanılmış.

Bu hafta yayınlanan Advanced Materials dergisine göre; MIT araştırmacıları bakterileri, insan vücudunun savunma mekanizmasından koruyacak yeni bir yol geliştirdiler. Bilim insanları, irritabl bağırsak sendromunun tedavisinde kullanılan Bacillus coagulans’ların etrafını kaplamak için 2 farklı polisakkarit (şeker) katmanı kullandılar. Sonucunda, jel tabakası bakterileri güvenli bir şekilde paketleyip midenin içinden geçmelerini sağlayarak bağırsak duvarına yapışmalarını sağlamış.

Bu yöntem; şekerle kaplama yapılmayan yönteme göre 6 kat daha fazla bakterinin yaşamasına olanak sağlıyor ve araştırmacılar ileride dışkı naklinin yerini alabileceğini düşünüyorlar. Şeker katmanları hap veya toz halinde kullanılabilir ve böylelikle seçeceğiniz bir içeceğin içerisinde çözülebilir.

Bakterilerin hangilerinin gerçekten yararlı olduğunu anlayabildiğimizde, bu probiyotik gıdalarda tamamen yeni (muhtemelen kötü) bir çığır açabilir. Şimdiden probiyotik tortelli dürümlere sahibiz. Daha ne kadar ileri gidebiliriz?

Çeviren : Gülce Hazal Timur