Bitki Kökleri, Sert Toprakları Nasıl Deliyor?

Bilim insanları, köklerin sert topraklarda büyümeyi durdurmasına sebep olan bir sinyal keşfetmişler. Araştırmacılara göre bu sinyalin ‘kapatılması’, köklerin yoğun topraklarda ilerlemesini sağlıyor. Keşif sayesinde bitkiler, en çok zarar görmüş topraklarda bile büyüyebilir.

Nottingham Üniversitesi ve Jiao Tong Üniversitesi’nin önderliğinde çalışan uluslararası bir araştırma takımı, bitki sinyali ‘etilenin’, sert topraklardaki köklerin büyümesini durdurduğunu ve sinyal engellendikten sonra, köklerin yoğun toprakta ilerleyebildiğini keşfetmişler.

Kök büyümesini %50’den fazla azaltan ve yıllık olarak önemli kayıplara yol açan sert (sıkışmış) topraklar, modern tarımın karşı karşıya kaldığı önemli engellerden biri. Avrupa’da, sıkışmaya yatkın olan 33 milyon hektarın üzerinde toprak bulunuyor ve bu miktar, dünyadaki en yüksek oranı temsil ediyor. Toprak sıkışması, köklerin toprağı delmesini ve su ile besin alımını azaltıyor. Tarım ve küresel gıda güvenliği için çok önemli olmasına rağmen, sıkışık topraklardaki kök tepkilerinin altında yatan mekanizmalar şimdiye kadar pek anlaşılamamış.

Nottingham Biyobilimler Üniversitesi’nde çalışan profesör Malcolm Bennett, şöyle aktarıyor: “Köklerin sert toprakları nasıl deldiğinin anlaşılması, tarım açısından önemli sonuçlara gebe çünkü bu bilgi, toprak sıkışmasına daha dayanıklı olan ekinlerin yetiştirilmesi açısından çok önemli olacak. Bitki sinyali etilenin, köklerin sert topraklara verdiği cevapları kontrol etmesinin keşfedilmesi, sıkışık topraklara dirençli olan yeni mahsullerin seçilmesi bakımından yeni fırsatlar doğuruyor.

Nottingham Üniversitesi. Ç: O.