Böcekler Uyur mu?

Kısa cevap: Evet uyurlar!

Bitkiler ve mikroplardan farklı olarak böceklerin sinir sistemi vardır ev elbete ki 24 saatlik devirleri. Bazı böcekler gece aktiftir. Örneğin kurtlar yaprak yemek için güneşin batmasını beklerler. Aksi takdirde onlardan büyük böcekler, kuşlar ve diğer tüm avcılar onu yiyebilir. Gececilerin tersine bazı böcekler günsüz aktiftirler. Gündüzcüler genelde çiçek polenleri ile beslenirler.

Böceklerin uyuduğu ilk olarak 2000 yılında  California Sinir bilim Enstitüsü ve Pennsylvania Üniversitesi’nden birbirinden ayrı iki grup bilim insanı tarafından meyve sinekleri üzerinde gözlemlendi ve raporlandı.

İki ekip de böceklerin sergilediği en önemli özelliklerinin uygu devirleri olduğunu gördü. Örneğin, uyku esnasında olan bir sineğin ilgisini çekmek gerçekten çok zordu, bunu aklınızda canlandırmak için horlayan girini uyandırmanın zorluğunu düşünebilirsiniz. Ayrıca ekip onları uyumaları gereken zamanda uykusuz bıraktıklarında, sineklerin daha sonra ek dinlenmeye ihtiyaç duyduklarını gözlemledi.

Sonraki araştırmalar ise kafeinin sineklerin uyku düzenini bozduğunu gösterdi (ne çok ortak yönümüz var). Ayrıca uyku düzeni, sineğin yaşına ve cinsel hayatına bağlı olarak da değişiyordu. Araştırmacılar ayrıca daha birçok böcek türünde de uyku çalışmaları yürüttüler. Bu canlılar arasında bal arıları ve hamam böcekleri de var!

Peki uyuyor olmaları bizi neden ilgilendiriyor? Bir sineğin ya da bir bal arısının uyuyor olması bizlere uyku ile bağdaştırabileceğimiz moleküler yolakları bulmada yardımcı olabilir. Ayrıca tarım için zararlı olan böceklerin uyku düzenlerini bilmek, çiftçilerin işlerini kolaylaştırabilir. Ayrıca böceklerin günlük devrileri öğrenildiğinde, pestisitlerin ne zaman daha aktif olarak kullanılacağını da öğrenebiliriz.

Aşağıdaki uyuyan bir arının videosunu izlemenizi tavsiye ediyoruz. İyi eğlenceler!