Bu Küçük Robotların Pili, Yiyecekleri Olduğu Sürece Hiç Bitmiyor

Sanatçının sıvıbot canlandırması. Eser: Jenny Nuss/Berkeley Lab

Bir robot hayal ettiğinizde, aklınıza R2-D2 veya C-3PO’nun görüntüsü gelebilir. Fakat robotlar, beyaz perdedeki eğlenceden daha fazlasını sunabilir. Örneğin bir laboratuvardaki robotik sistemler, tekrarlı görevleri yerine getirip tehlikeli kimyasalları taşıyarak güvenliği ve verimliliği artırabilir.

Fakat bir robotun çalışmaya başlamadan önce enerjiye ihtiyacı vardır. Bunu da genelde elektrikten veya pilden sağlar. Ancak en gelişmiş robotun bile pili bitebilir. Bilim insanları yıllardır, elektrik girişi olmadan özerk ve devamlı şekilde çalışabilen bir robot yapmak istemişler.

Geçen hafta Nature Chemistry bülteninde sunulan bulgulara göre, ABD Enerji Bakanlığının Ulusal Lawrence Berkeley Laboratuvarı ile Amherst – Massachusetts Üniversitesinde çalışan bilim insanları tam da bunu yapmış: Küçük birer denizaltı gibi “suda yürüyen” sıvı robotlar, su altına dalarak değerli kimyasalları topluyor ve tekrar tekrar yüzeye çıkarak bu kimyasalları “kıyıya” getiriyor.

Teknoloji, elektrik olmadan sürekli şekilde çalışan ve gücünü kendi sağlayan ilk sucul robotları temsil ediyor. Otomatik hale getirilmiş kimyasal sentez ya da ilaç iletim sistemi bakımından da potansiyel taşıyor.

Amherst – Massachusetts Üniversitesinde misafir bilim insanı ve polimer bilimi ile mühendisliği profesörü olan, aynı zamanda Berkeley Laboratuvarının Malzeme Bilimleri Bölümünde Yapılandırıcı Sıvılara Yönelik Uyumsal Arayüzeysel Tertibatlar programına öncülük eden kıdemli yazar Tom Russel, “Bir nesnenin suya batmazlık özelliğini kimya bilimiyle kontrol ederek, otonom şekilde çalışabilen sıvı bir robotik sistem tasarlamanın önündeki engeli ortadan kaldırdık” diyor.

Russell bu teknolojinin, “sıvıbotlar” adı verilen robotik bir cihaz ailesini önemli derecede geliştirdiğini söylüyor. Daha önce yapılan çalışmalarda diğer araştırmacılar, sıvıbotların bir görevi otonom şekilde yerine getirebildiğini ama bunu sadece bir defa yapabildiğini göstermişler. Bazı sıvıbotlar bir görevi devamlı şekilde yerine getirebilse de, çalışmaya devam etmeleri için elektriğe ihtiyaç duymuşlar. Bunun aksine, “elektrik enerjisi sağlamamız gerekmiyor çünkü sıvıbotlarımız güçlerini veya ‘yiyeceklerini’ etraflarındaki ortamdan kimyasal şekilde alıyorlar” diye açıklıyor Russell.

Yazar: Theresa Duque/ABD Enerji Bakanlığı/Ulusal Lawrence Berkeley Laboratuvarı.