Bu Robot Şahin, Uçarken Şekil Değiştirebiliyor

LisHawk. Enrico Ajanic, İFTE

Dronlar yeterince yaygın hale geldiğinden, temel tasarım çeşitlerini kafanızda canlandırmak zor değil. Sabit kanatlı dronlar, minyatür uçaklara benziyor. Diğerleri pervane kullanıyor (genelde dört tane) ve bu sayede bir nevi helikopter gibi kendilerini yukarı itiyorlar. Az miktarda dron ise bu fikirleri birleştirip, yerden kalkmak ve uçarken yer değiştirmek için pervane kullanıyor ve bu sayede dronun yan tarafları kanat gibi davranıp kaldırma kuvveti sağlayabiliyor. Amazon’un paket teslim dronu bunu yapıyor. Bell’in büyük kargo taşıyıcısı da öyle.

Şimdi bir kuşun havada nasıl süzüldüğünü; kanatlarının ve kuyruğunun hareket edebildiği tüm şekilleri hayal edin. Bunun gibi biyolojik bir uçuş, diğer cihazların etrafta vızıldamasından epey farklı gibi görünüyor. Fakat İsviçre’de çalışan mühendisler, bir şahinin uçma biçimini taklit eden robot bir kuş ortaya çıkarmışlar. Elde ettikleri sonuçlar, dün Science Robotics bülteninde yayımlandı.

Enrico Ajanic ve LisHawk. İFTE

Araştırmacıların hedefi, hareket kabiliyetini büyük oranda korurken, aynı zamanda da yüksek hızlarda uzun mesafeler katedebilen (sabit kanatlı bir uçak gibi) kuş benzeri bir dron oluşturmakmış. Oluşturdukları cihaz, bayağı çakır kuşu adı verilen gerçek bir kuştan ilham almış.

Atmacagiller familyasından bayağı çakır kuşu. Ondrej Prosicky / Deposit Photos

Lozan’daki İsviçre Federal Teknoloji Enstitüsü’nde doktora öğrencisi ve robotikçi olan Enrico Ajanic “Bu kuş ormanlarda avlanıyor. Bu yüzden çok çevik” diyor. “Bu bayağı çakır kuşu neden bu kadar çevik?” diye düşünmüşler. “Fakat aynı zamanda, epey verimli olabiliyor; kendisi ayrıca göçmen bir kuş.” Ajanic, bu değişik uçuş hedeflerini yerine getirebilen bir robot oluşturarak; her iki alemin de en iyisi olan, uçan bir kuş yapabildiklerini söylüyor.

Rob Verger/Popular Science. Çeviren: Ozan Zaloğlu.