Bulunan En Eski Tüy Fosili, Arkeopteriks Dinozoruna Ait

Bir tüyün şimdiye kadar bulunan en eski fosili, yaklaşık 150 milyon yıldır yere yapışık halde duruyormuş. Keşfedildiği günden bu yana, yaklaşık bir buçuk asırdan beri; tüy hakkında neredeyse her şey belirsiz kalmış.

Bilim insanları bu tüyü yıllardır, Jura döneminin sonlarında yaşamış bir dinozora bağlamaya çalışıyormuş ve tartışmanın son dalgası ise 2019 yılında gelmiş. Bir araştırma takımı, bu fosilin Archaeopteryx lithographica‘ya (‘ilk kuş’ olmasıyla ünlü canlı) değil, hiç bilinmeyen bir türe ait olduğunu iddia etmiş.

Diğer uzmanlar o kadar da emin değil. Yeni araştırma, bu izole tüyün aslında şekil olarak Arkeopteriks’in ana tüylerine benzediğini iddia ediyor. Dahası ise bu tüy, dört Arkeopteriks iskeletiyle aynı fosil bölgesinde bulunmuş.

Yeni makale; bu bölgenin tek başına, yanlışlanamayan yeni bir türden daha iyi bir açıklama sunduğunu iddia ediyor.

“[2019 tarihli] çalışmanın alternatif taksonomik hipotezi, varsayımsal halde ve tanımlanmamış bir dinozor. Bu pozisyon, ispat yükümlülüğünü savuşturuyor ve yanlışlanamıyor” diye açıklıyor araştırmacılar.

Tüyü, bazıları aynı fosil bölgesinden gelen birden fazla Arkeopteriks numunesiyle karşılaştıran araştırmacılar, bu antik tüyün aslında Arkeopteriksin kanadına uyabileceğini öne sürüyor.

Bilim insanlarının söylediğine göre tüyün aralığı, hem boyut hem de şekil olarak; tüy izleri başka yerlerde bulunmuş diğer Arkeopterikslerin üst büyük birincil örtülü tüylerini (hava akışını kanat ve kuyruk üzerinden yumuşatmaya yardımcı olan dış tüyler) andırıyor.

Tüy fosilinin ana hatlarıyla örtüşen, sağ kanadın arka yüzeyini gösteren Altmüh Arkeopteriks numunesi. Carney vd., Nature, 2020

Carly Cassella/ScienceAlert. Ç: O.