Çarpışan Nötron Yıldızları, Ağır Elementlerin ‘Altın Madeni’ Gibi

Tasvir: A. Simonnet/ABD Ulusal Bilim Vakfı/LIGO/Sonoma Eyalet Üniversitesi

Demirden hafif olan çoğu element, yıldızların çekirdeklerinde biçimleniyor. Bir yıldızın akkor merkezi, protonların kaynaşmasına yardımcı olup onları sıkıştırarak, kademeli şekilde daha ağır elementler meydana getiriyor. Fakat bilim insanları, demirin ötesinde altını, platini ve evrenin diğer ağır elementlerini neyin meydana getirdiğini merak etmiş. Bu gibi elementlerin oluşması için bir yıldızın toplayabileceğinden daha fazla enerji gerekiyor.

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) ve New Hampshire Üniversitesinde görev yapan araştırmacıların yeni çalışmasında, uzun süredir kuşku duyulan iki ağır element kaynağından birinin diğerinden daha zengin olduğu bulunmuş.

İki gün önce The Astrophysical Journal Letters bülteninde yayımlanan makalede, son 2,5 milyar yılda ikili nötron yıldızı sistemlerinin birleşmesinde veya iki nötron yıldızı arasında meydana gelen çarpışmalarda, bir nötron yıldızı ve bir kara deliğin birleşmesinden daha fazla ağır metal üretildiği aktarılıyor.

Bu iki birleşme tipinin ağır metal çıktısı bağlamında karşılaştırıldığı ilk araştırma olan çalışmada, ikili nötron yıldızı sistemlerinin bugün gördüğümüz altın, platin ve diğer ağır metallerin muhtemel kaynaklarından biri olduğu öne sürülüyor. Bulgular, ağır metallerin evren genelinde ne hızda üretildiğini belirlemeye de yardımcı olabilir.

MIT Kavli Astrofizik ve Uzay Araştırmaları Merkezinde doktora sonrası araştırma görevlisi olan baş yazar Hsin-Yu Chen, “Elde ettiğimiz sonuçların heyecan verici taraflarından biri de, ikili nötron yıldızı sistemlerinin nötron yıldızı-kara delik birleşmelerinden daha zengin elementler oluşturduğunu söyleyebiliyor olmamız” diyor.

Yazar: Jennifer Chu/Massachusetts Teknoloji Enstitüsü. Çeviren: Ozan Zaloğlu.